fredag 25 april 2014

Dessa ständiga dilemman...

I går fick jag 160 kronor från postkodlotteriet in på mitt bankkonto (jag hade tydligen vunnit det). Jag blev jätteglad, för det blir man ju om man vinner. För några år sedan vann jag 500 kronor i det lotteriet och jag blev ännu gladare då.
För jag har EN lott i postkodlotteriet. Det har jag haft i säkert sju år. Jag tänker inte så mycket på den där lotten för det dras via autogiro varje månad. Det liksom märks ju inte. Men....jag tänkte efter lite. I sju år har det dragits 150 kronor varje månad. Det blir 12600 kronor!!! Och jag har sammanlagt vunnit 660 kronor!! Snacka om att postkodlotteriet har vunnit på mig!
Jag har funderat på det här förut. När jag separerade för några år sedan så blev ju ekonomin lidande så då funderade jag på att säga upp lotten.
Men.....då hörde jag att flera av grannarna också har och några av dem verkar ha en väldig tur med lotter.
Och.....TÄNK om de skulle vinna något på grannyran och så blir jag den ENDA på Björklundavägen som går miste om MASSOR av vinstpengar. Då kommer jag ju att ångra mig resten av mitt liv att jag sa upp den där lotten för futtiga 150 kronor i månaden.

Det blev mitt val. Mitt val har hittills kostat mig 11940 kronor. Men EN dag händer det.......kanske....

Jag försöker ju också försöka tänka lite på miljön här på planeten. Det här med plastkassar till exempel. De där som man bara kan återvinna 3% av och resten blir giftigt utsläpp och oförstörbara plaster. Eller de där papperskassarna som kostar alldeles på tok för mycket värdefull skog för att de ska vara värda att använda.
Så jag vill använda tygkassar istället, eller åtminstone sådana kassar som man kan använda i flera år. Jag har massor av sådana kassar.
Men....hur många gånger kliver jag inte ur bilen vid affären och konstaterar att alla mina tygkassar ligger hemma i köket! Ska jag bara handla några enstaka saker är det ju lugnt, men alla de gånger jag behöver handla en hel massa mat då? Jag skulle ju kunna köra ut hela vagnen med lösa matvaror och stapla in direkt i bilen, men då skulle jag ju känna mig jättedum så vad gör jag? Jo, jag köper dessa eländiga plastkassar ändå. Visserligen stuvar jag dem överfulla så det ska bli så få som möjligt, men ändå.....Jag HAR ju flera tygkassar!! (Hemma, en mil ifrån affären)

En annan grej jag pysslar med är det här med produkter för kroppen. Jag gillar inte att smeta på mig alkoholer, färgämnen, konserveringsämnen, aluminium och en massa onödigt joll. Så jag har börjat göra mycket själv. Dels för att min kropp mår bra av det, men även för att jag tycker det känns onödigt att köpa dyra saker som ska fraktas över hela världen i miljöfarliga förpackningar. Det här med sopberget och utsläppen är liksom rätt allvarliga grejer tycker jag.
Men så satt jag och funderade en dag när jag letade bra recept på hårschampo : Vad innehåller hårfärgerna??  Jag har tråkigt råttblont hår (åtminstone på vintern) så jag känner mig inte nöjd med mitt hår. Däremot så passar jag tydligen väldigt bra i röda toner, så mitt hår är för det mesta ganska mörkrött. Jag färgar det ungefär varannan månad. DET vill jag ju inte låta bli att göra!!! Eller?
Och naglarna!!! Jag gillar nagellack. Jag gillar nagellack mycket. Jag tycker om att ha ett nagellack som matchar kläderna. Grönt, brunt, svart, gult, blått, silver och någon enstaka gång rosa. Så jag använder mycket nagellack. OCH nagellackborttagningsmedel.  Undrar vad allt det gör för miljön då? 


Sånt är jobbigt att fundera över.

Sen har vi ju det här med bilen då. Jag tycker egentligen inte om att man ska använda bilen tätt som titt. Avgaser och utsläpp är en dum sak, att man gör av med värdefulla oljeresurser är en annan sak. Dessutom kostar det ju massor av mina pengar att behöva tanka eländet. Och jag kan ju gå...eller? (Jag kan även cykla, men då måste jag lägga en massa pengar på en cykelreparatör först). Jag har gångavstånd till en affär för det nödvändigaste. Jag har gångavstånd till fikahaket jag brukar hänga på (systerns hus alltså).
Det är ju bara det att det tar sån förbenad TID att gå. Det går ju så rackarns mycket snabbare att ta bilen. Och om jag ändå tar bilen till affären är det ju lika bra att åka till Kilafors och handla istället så jag får tag i exakt det jag behöver....

Jag har nog mycket jag behöver jobba på känner jag. Ska jobba på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar