torsdag 17 april 2014

Kära bonddräng...


Jag är snart 46 år och är uppvuxen på ett jordbruk. Därför har jag mycket stor respekt för alla bönder då jag anser att de är livsviktiga för vårt samhälle. De måste ibland ut i trafiken och det skulle aldrig falla mig in att gnälla över koskit på vägarna under "dyngspridningsperioden" eller liknande storstadsmänniskognäll.
Jag lärde mig själv köra traktor väldigt tidigt i livet och har tillbringat ganska många timmar i dylika fordon, med eller utan redskap och vagnar påkopplade.

Traktorvett fick jag tidigt lära mig eftersom föräldrahemmet låg efter riksväg 83 (vilken, för den som inte vet, är en mycket trafikerad väg då det gäller att folk ska ta sig från söder om dalälven till fjällvärlden norr om dalafjällen). Min pappa var väldigt noga med att säga till oss att "om det blir köer bakom, kör åt sidan och släpp förbi, så ni inte blir orsak till otäcka omkörningsolyckor".

Med bakgrund av detta och på nyligen självupplevd hemfärd från Bollnäs, vill jag rikta detta öppna brev till alla "bonndrängar" längs vältrafikerade vägar i landet.

Idag är det skärtorsdag. Det är till och med skärtorsdagseftermiddag. Om man läser en tidning, hör på radion eller ser på teven så borde man veta att skärtorsdag och annandagpåsk är de mest aktiva trafikdagarna på året.
Så även denna skärtorsdag.
Så även efter riksväg 83.

Framför allt är det trafik som kör norrut.

Om man då absolut MÅSTE ut med traktor och vagn för att köra mellan Bollnäs och Kilafors så bör man nog tänka efter lite.
Man måste till att börja med titta bakåt ibland för att se hur lång bilkö man har efter sig. När man gjort det kan man titta på vilken väg man kör på. Är det så att man kör på en kurvig väg eller en väg med små backkrön och mittlinjerna dessutom är heldragna så kan jag tala om att det är väldigt svårt att köra om även ett så långsamtgående fordon som en traktor.
Är man fortfarande osäker på hur läget är kan man titta på den mötande trafiken också. Är det så att det kommer mötande trafik hela tiden eftersom det är skärtorsdagseftermiddag och alla ska åka upp till fjällen för att fira påsk,  betyder det att det är ÄNNU svårare att köra om en traktor med vagn.

Jag kan också informera att vägen söderut från Bollnäs kan uppvisa åtskilliga parkeringsfickor på höger sida där en traktor med vagn kan köra åt sidan.
Eftersom trafiken som går söderut inte är lika full av bilar så är det inga problem att köra ut igen efter att man släppt förbi de 50 bilarna i kön bakom sig.

Det är INTE smart att köra på vägrenen om man kör en traktor med vagn. Ifall någon "bonndräng" missat det så är det så att på sidan av asfalten är det, i allafall när det inte regnat" en torr blandning av grus och jord. Torr blandning av grus och jord DAMMAR.
När ett stort traktordäck som rullar i 40 km/h i en sådan blandning så yr dammet upp och ger ett stort moln som helt skymmer sikten framåt för de bilar som ligger bakom i kön.

Till den "bonndräng" som finns därute efter vägarna kan jag också tala om att INGEN bilförare vill ligga och köra 40 km/h i två mil så förr eller senare kommer någon att köra om traktorn. Jag håller med om att det är dumt att chansa, men till slut kommer nog någon att göra det ändå.
Det är DÅ det kan bli otäckt.

Det är DÅ "bonndrängen" får lära sig av polisen att det dumt att inte köra åt sidan och släppa förbi trafiken( man borde haft koll på) bakom sig.

JAG tycker det borde vara enklare att hålla koll på trafikläget INNAN det händer en olycka!

Man kan också resonera som min bror, bonden, sa : "En skärtorsdagseftermiddag ska INGEN traktor ut i trafiken". Men om man ändå måste så tror jag ändå att man måste vara väldigt, väldigt medveten om hur det ser ut både bakom och framför det långsamtgående fordon man själv kör.

Såja, nu har jag sagt vad jag vill. Trevlig påsk till alla er "bonndrängar" därute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar