torsdag 10 april 2014

Hmmm....

Jag har ju haft väldiga problem med eksem under hela förra året. Läkarna (och jag) var helt inne på att det, från början, var stressrelaterat men det innebar ju inte att det var lättare att leva med (eller bota).
Läkaren rekommenderade denna för 144 kronor: 

Den innehåller : hexylenglykol, renat vatten, vitt vax, propylenglykolmonopalmitostearat, promulgen G (stearylalkohol och makrogolcetostearyleter), titandioxid (E171), aluminiumstärkelseoktenylsuccinat, koncentrerad fosforsyra (för pH-justering), vitt vaselin och butylhydroxitoluen (E321) 

Den hjälpte inte.

Då tyckte en annan läkare att jag kunde äta dessa som kostar 137 kronor, för att lindra klådan: 

Tavegyl innehåller: vattenfri laktos, povidon, magnesiumstearat, talk, majsstärkelse.




Det hjälpte inte (Jo, det tog bort klådan för stunden, men inte orsaken).



En tredje läkare sa att det kunde nog vara skabb så han sa att jag skulle behandla med detta för 115 kronor :

Tenutex innehåller : 100 ml kutan emulsion innehåller: Verksamma ämnen: Disulfiram 2 g, bensylbensoat 22,5 g.

Övrigt: Kakaofett, stearinsyra, trolamin, cetostearylalkohol, eucalyptusolja, vatten.

Det hjälpte inte.

Så jag såg över min kost istället. Slutade med socker, stärkelse och gluten.

Och se där....min klåda försvann. Helt utan en massa kortison, disulfiram, kakaofett, povidon, magnesuimstarat, majsstärkelse, olika alkoholer och fosforsyror och andra stolligheter.

Men hela min kropp var sårig och såren var svåra att få att läka. Så läkaren föreslog att jag skulle använda denna för 244 kronor: 

Den innehåller : Propylenglykol 200 mg, karbomer, xantangummi, glycerol, bensylalkohol, vitt vaselin, cetylalkohol, stearinsyra, palmitinsyra, glucate SS, glucamate SSE-20, glycerolmonostearat, natriumhydroxid, aluminiummagnesiumsilikat, dimetikon, silikon, renat vatten.

Det hjälpte inte.

Så jag köpte denna för 36 kronor: 

Helosan innehåller:  Aqua, Paraffinum liquidum, Glycerin,
Cetearyl alcohol, Glyceryl stearate,
PEG-100 stearate, Polyaminopropyl
biguanide, Eucalyptus globulus, Propylparaben

Det hjälpte.

Så.....jag bytte kosten helt gratis (förutom en del andra hälsovinster) utan att få i mig en massa kemikalier.
Sedan köpte jag en salva på Konsum för 36 kronor som inte innehåller aluminium eller silikon, inga parfymer eller färgämnen och mina sår är nästan helt borta.
Nästa steg blir att köpa lite egna naturliga oljor och göra min egen mjukgörande kräm.

Nu menar inte jag att alla åkommor går att "bota" med kosten eller "bonnsalvor". Men om det kostar 36 kronor och ett nytt skafferiinnehåll så kan man väl börja med att prova det istället för kemiska medikamenter för 640 kronor (plus alla läkarbesök). Eller?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar