tisdag 22 april 2014

Plast, papper eller tyg...

Nu har jag planerat i flera dagar att jag skulle skriva ett inlägg om all god mat jag ätit i påsk. Men så kom jag att läsa ett inlägg på facebook om tygkassar och då blev huvudet så otroligt fullt av så många tankar att jag genast plockade fram mina tygkassar och började klura på vad jag egentligen tycker.
Inlägget på facebook var publicerat på ISFoundations hemsida (Det är en sida om jordens miljö) och var skrivet av en kvinna som heter Alyson Coll. Hon har tagit reda på en del fakta om vad vi stoppar våra matvaror i när vi handlar.
I och för sig handlar uppgifterna om marknade i USA och Kanada men eftersom Sverige är det land i världen som mest liknar USA så känns det ändå ganska adekvat.

Så....ända i på 90-talet var det vanligare med papperspåsar än med plastpåsar i USA (Så var det nog inte riktigt i Sverige) och 1999 gick det åt 14 miljoner träd för att affärerna i det landet skulle kunna skicka med kundernas matvaror.
Marknaden kom då på att det skulle vara bättre med plastkassar (vilket vi i Sverige redan fattat vid det laget) eftersom naturen behöver ha träd för att kunna fixa den friska luften.
Så då började man skicka med plastkassar istället. Och amerikanarna var överlyckliga för nu var man mera miljövänlig (!?!) Det gick ju inte åt några träd för att fixa plastkassar.

Det är bara det att efter tio år i plastkasshimmelriket upptäckte man att plastkassar kanske inte alls var lösningen på miljöproblemen eftersom plastkassar inte äts upp av naturen och blir till noll och intet.
Möjligen blir de lite uppluckrade av solen och äts upp av djur som sedan skjuts och blir människoföda och ärligt talat....jag gillar inte inte direkt tanken på plastkassemarinerat kött....

Det finns visserligen möjlighet att lämna alla sina kassar på återvinning, vilket ju känns miljövänligt tänkt.
Det är bara det att man missar att informera om att endast 3% av plastkassen KAN återvinnas.

Jag visste förresten inte att USA gör av med 30 miljarder plastkassar under ett år. För att göra 30 miljarder plastkassar behöver man bl.a 12 miljoner fat med olja.
Även om det inte går åt 30 miljarder kassar i Sverige under ett år så är jag inte säker på att medeldagskasseintaget för en svensk är ett dugg mindre än medeldagskasseintaget för en amerikan. Jag tycker inte det känns okej....

Alyson berättade att hon, samma dag som hon skrev inlägget, räknade hur många plastkassar hon hade hemma den dagen. Hon hade 80 stycken i lådorna.
Jag tänker inte räkna mina, men jag är ganska säker på att jag fler än 80 stycken i mina lådor. Ändå, av någon märklig anledning, tar jag för det mesta en ny varje gång jag handlar. (Inte bara tar den förresten, jag BETALAR 1.50 till 2 kr för varje påse också)

Jag tycker faktiskt att jag är lite dum.  (Precis som Alyson tyckte om sig själv)

För jag tycker ju inte att det är okej att använda olja (eller träd) i onödan till saker som till 97% bara blir ickeförstörbara sopor.

Själv tänker jag börja bli bättre på att inte köpa plastkassar. Ska bara träna på att alltid ha mina återanvändbara tygkassar med mig jämt. Vanans makt är den värsta makten.



Finns lite mer att läsa här : http://www.isfoundation.com/news/truth-about-paper-plastic-and-canvas-bags

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar