fredag 11 april 2014

NEJ TACK!

Jag har just svarat på ett mail ifrån en av yngstingens lärare.
Hon går i åttan på Arbråskolan och tydligen var det ett föräldramöte där i onsdagskväll. (Eftersom mina barn är lika glömska som mig hade jag ju naturligtvis inte ens fått hem lappen om att det var ett föräldramöte, men å andra sidan tycker jag inte riktigt det är värt att åka fem mil enkel resa för ett sådant heller, speciellt inte när man ändå får veta vad som sagts.)

På föräldramötet hade man tydligen (bl.a) diskuterat eventuell skolresa när barnen ska sluta nian och då är det ju hög tid att se till att få ett rejält tillskott i klasskassan. Helt förståeligt (även om jag har lite synpunkter på huruvida man behöver lägga ner massor på en klassresa i nian, men det bestämmer ju eleverna)
Nåväl, det brukliga när man behöver få in pengar till en skolklass är ju att man säljer något åt något företag och tydligen hade nu föräldrarna som deltog i mötet, kommit på att det var en god idé att sälja detta : 

Nu vill man, enligt mailet, att vi föräldrar skulle svara snarast om huruvida vi var villiga att låta våra barn hjälpa till att sälja ett antal.

Hmmm....

Jag har svarat nu. Så här:

"Eftersom jag har tar helt avstånd från allt som innehåller socker då forskningen om och om igen bevisar att socker är rent skadligt, är det helt otänkbart för mig att sälja kakor. Jag hade gärna ställt upp på att sälja produkter som inte innehåller socker, men inte detta! Jag väljer i så fall att lämna pengar för motsvarande värde som "medelförsäljaren" inbringar."

I min hjärna tjänar man pengar på knark också. Det innebär inte att jag skulle sälja det för att få ihop pengar till en skolresa för ungdomar. För mig är det lite samma sak. Jag kan inte sälja något som är skadligt och som jag själv har valt att utesluta ur mitt eget liv.

Så föräldrar till åttorna i Arbrå: Jag tänker inte sälja kakor. Jag tänker inte heller baka en massa fikabröd eller julgodis och sälja på Idatorget till jul. Bara så ni vet....

Och för er som har barn i Segersta : Era små söta påskkärringar kommer inte att få nåt godis i sina korgar om de kommer hit och önskar glad påsk heller. (Däremot ska jag försöka fixa nåt annat att tacka för påskkortet med eftersom jag faktiskt tycker att påskkärringtraditionen är lite gullig)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar