söndag 4 maj 2014

Vem har råd att spela fotboll?

Detta är ett problem som jag inte tror att vår lilla by är ensamma om i det här landet, men eftersom jag bor i den här byn så tar jag den här byn som exempel:

I vår lilla by med drygt 300 hushåll och en skola med knappt 60 elever finns det otroligt många föreningar. Det finns bland annat en fotbollsförening där seniorlaget i år spelar i division 5. Vi klarar inte riktigt "bemanningen" i ungdomslagen men eftersom de inte gör det i grannbyn heller så finns det ett samarbete byarna emellan. Ledarna i lagen kommer både från vår by och från grannbyn. Men, det finns möjlighet för alla barn från förskola och uppåt att spela massor av fotboll. I vår by är det nästan gratis att spela massor av fotboll. Man betalar en medlemsavgift till föreningen, men inga träningsavgifter. Alla ledare lägger ner massor av tid på träningar, övningar, planeringar och matcher. Detta gör de helt utan någon som helst ersättning (annat än barnens glädje)
Vår fotbollsklubb har också en fotbollsplan. Stor och välskött. Inte skött av någon anställd vaktmästare utan av bybor som tycker att den ska fortsätta existera.
Vid fotbollsplanen finns det en klubbstuga som innehåller flera omklädningsrum med fina duschar, domarrum, handikapptoalett och ett stort mysrum med cafebord och snart även en inomhuskiosk. Allt sköts av ideella krafter.

Så, vad är då min fundering?

Jo. Fler och fler föräldrar skjutsar sina barn till den stora staden drygt två mil härifrån för att de ska spela fotboll där istället. I den stora stadens fotbollsförening där det kostar (förutom medlemsavgiften) 500 kronor att låta sin nioåring träna fotboll, är barnet äldre kostar det mera.
Jag kan förstå om barnet har blivit lite äldre och själv vill spela juniorfotboll där urvalet är litet i små byar, men allvarligt talat : En nioåring har inte ens klart för sig vad skillnaden är mellan fotboll i lilla byn och fotboll i den stora staden. Det är föräldern som vet skillnaden och talar om för barnet hur det ska göra. Tror jag alltså.

När min son var nio år och spelade fotboll var jag ensamlevande mamma med tre barn (precis som jag är när han är 16 och spelar fotboll). Jag arbetade heltid och hade fler barn att ta hänsyn till och, framförallt, fler barn att få pengarna att räcka till. När min son var nio år skulle jag absolut inte haft råd att låta honom spela fotboll i stora staden eftersom det var alldeles tillräckligt att få pengar till medlemsavgiften till fotbollsföreningen i den lilla byn. Att betala en träningsavgift var otänkbart.
När min son var nio år så hade jag visserligen bil (precis som när han är 16 år) men bilar behöver bensin. Bensin är dyrt så när min son var nio år var det helt otänkbart att skjutsa honom nästan fem mil t.o.r för att träna fotboll i den stora staden när han kunde cykla till träningen i den lilla byn.

Och nu tänker jag: Är fotboll en klassfråga?

Är det så, att om man har gott ställt så har man råd att låta sina barn träna i den stora staden i den "finare" klubben istället för tillsammans med de från lägre ekonomiska klasser som bara har råd att träna i den lilla byn?

Men hallå ni människor från en högre samhällsklass : 

Vart är lojaliteten mot byn?

Ja, det kanske finns färre utbildade ledare i byn. Men hallå.....om ni har tid att skjutsa era barn till stora staden flera gånger varje vecka kanske ni själva kan utbilda er och hjälpa till med laget i byn i stället?

Det kanske är dåligt med engagemang och tid från föreningens styrelse i den lilla byn (den stora staden har ju anställda som sköter allt). Men hallå.....om ni har tid att skjutsa era barn till den stora staden flera gånger varje vecka kanske ni kunde engagera er själva i föreningen i byn istället?

Det kanske är för få ungar som tränar fotboll i den lilla byn? Men hallå......?

För det som händer nu oroar mig lite (eller ganska mycket). När fler och fler som har god ekonomi skickar sina barn till den stora stadens fotbollsförening så blir det färre och färre som deltar i fotbollen i den lilla byn. Det blir färre och färre som kan hjälpa till och det blir färre och färre som betalar medlemsavgifter till föreningen. Detta gör i sin tur att föreningen får in mindre och mindre pengar, inte bara i medlemsavgifter, även aktivitetsstöden sjunker ju när det är färre som tränar. Aktivitetsstöden går istället till den stora stadens föreningen där de som har råd att betala träningsavgifter och kan skjutsa sina barn, låter sina barn träna fotboll.

Så, vad händer med fotbollsföreningen i den lilla byn då?

I värsta fall så har den inte råd att fortsätta fungera.

Så, vad händer då med barnen som kommer från familjer med lägre ekonomisk status?

Tja, inte spelar de fotboll i allafall!  

Däremot så kanske de hänger nere på byn och har tråkigt. De förstör lite grann, river sönder något tak kanske, kastar lite grejer i vattnet eller så. 

Då tror jag även de från de "högre" samhällsklasserna blir irriterade. Men de kan ju alltid säga att DERAS barn, de tränar minsann fotboll och gör andra nyttiga saker de!

Javisst. I den stora staden........för har man inte råd (eller möjlighet) att skjutsa sina barn fem mil t.o.r eller inte har råd att betala minst 500 kronor i träningsavgift. Tja, då finns det ingen möjlighet för barnen att spela i ett fotbollslag längre eftersom de som har råd att spela fotboll ser till att de som har råd att spela fotboll nu men inte då inte får spela fotboll längre...

Tack för det ni "lojala" bybor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar