söndag 30 september 2012

Ett utslag från min enfaldiga hjärna....

Nåt som jag tycker är viktigt är att saker och ting är rena. Toaletterna ska vara rena, dock anser  jag inte att det alltid är jag som ska behöva se till att de verkligen är rena, därför kan det tyvärr ta några dagar av lätt smuts ibland innan jag fått barnen att förstå att om de är rädda om livhanken är det bäst att de städar där.
Jag tycker också att det är viktigt att köksbänkarna är rena. Det betyder tyvärr inte att de alltid är rena (en del beror på samma anledning som de smutsiga toaletterna)
Mina köksbänkar kan vara fulla med disk och smulor bra länge. Fast man får inte laga mat så länge de inte är rena. Alltså.....så länge det är skitigt i köket = ingen mat.
Alltså kan man dra slutsatsen att anledningen till att vi i den här familjen inte ätit någon lagad mat är att vi varit väldigt lata. Och det beror inte alltid på barnen....
Kläder ska också vara rena tycker jag.
Det har funnits många tillfällen när barnen tyckt jag varit skitjobbig som vägrat låta dem gå till skolan med en smutsfläck på tröjan.
Eftersom vi har en hög med katter och en hårande hund härhemma så är ju inte golven alltid så trevliga. Så ett klädesplagg som varit på golvet och vänt är inte rent, vilket betyder att det måste in i tvättmaskinen innan det används. 
Detta blir lite jobbigt när man har tonåringar, eftersom deras syn på förvaring för rena kläder inte är riktigt densamma som för mej. Dvs, jag vill gärna förvara dem i byrå och garderob, medan mina kära tonåringar tycker att det räcker bra med närmaste soffa, bord eller fåtölj.
Sängen är tydligen också väldigt bra för klädförvaring.
Men eftersom behovet av sömn för tonåringar verkar komma väldigt plötsligt och okontrollerat orkar de inte alltid flytta på kläderna till ett mera hårfritt ställe då de "måste" gå och lägga sej och då är det tydligen mycket bättre att sopa ner de rena, nyvikta kläderna på golvet....och vips, så måste de tvättas om igen.
Det är därför jag aldrig hinner få rent i tvättstugan. Så....ja, ni förstår.

Jag tycker även att det är viktigt att ha rena sängkläder i sängarna. Helst vill jag att alla i familjen ska byta sina sängkläder en gång i veckan. Allt för att undvika dålig lukt, katthår, hundhår, kvalster, löss mm.....
Eftersom jag tycker det är viktigt med rena sängkläder och eftersom jag aldrig hinner med i tvättstugan har jag väldigt mycket sängkläder. Underlakan, örngott och påslakan fyller stora utrymmen i min garderob.
Men, även om jag skulle hinna med att tvätta så tror jag inte att sängkläder håller så himla länge om man tvättar och tumlar dem varje vecka. Nu är ju det inga större problem eftersom jag inte har någon torktumlare. (Då faller även själva idén med att tvätta sängkläderna varje gång vi byter eftersom de inte hinner torka om det inte är soligt, varmt och blåsigt)

En annan anledning till att jag tycker att det är bra att ha mycket sängkläder är ju också att det är trevligt med ombyte. Då känns det liksom som om man sover i en helt ny säng varje vecka. Då blir det liksom dubbelt så skönt att bädda rent.

Det är alltså ganska viktigt för mej, det här med sängkläder.
Nåt annat som jag tycker är ganska viktigt (okej, kanske inte viktigt, viktigt, men i alla fall nåt jag gillar) är Twilightfilmerna. 
Inte bara för att jag gillar vampyrer (?) utan även för att det är bra och välgjorda filmer som handlar om djup, djup kärlek, trofasthet och vänskap.
Men.....jag störs mycket (det är nog det enda jag stör mej på, förutom Tayler Lautners hals i New Moon) av Bellas sängkläder.
Jag menar, här försöker jag pränta i mina ungar vikten av att byta sängkläder och sen får de titta på några av mina absoluta favoritfilmer där de ALDRIG byter....
Bella fick sängkläderna när hon flyttade till sin pappa i första filmen.....och banne mej är de inte kvar i sängen kvällen innan hennes bröllop också.
Det är samma sängkläder i fyra filmer. För att använda Kristen Stewarts favorituttryck : GROCE!

Jag har bevisen:
Filmen Twilight (2008)
Filmen New Moon (2009)
Filmen Eclipse (2010)
Filmen Breaking Dawn (2011)

Vad mer finns att säga? The Twilight Saga ruinerar min barnuppfostran. Samma sängkläder i fyra år. Usch. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar