onsdag 10 oktober 2012

Vote for stuff...

I år är det valår.
Inte i Sverige dock, men "over there". 
Om man som jag, är äckligt nyfiken på en massa konstiga saker och tillbringar mycket tid med att läsa om så intressanta saker som t.ex valkampanjer så blir man fascinerad.
För "over there" engagerar man folk. Inte bara för en enda presidentkandidat, utan även för att få folk att rösta. I och för sej har man bara ett valdeltagande bland befolkningen på 61.7% (2008), och i Sverige hade vi i senaste valet 84.6% deltagande, men ändå.....

Man jobbar iallafall hårt för att höja valdeltagandet där borta i staterna. Och man använder det starkaste man har : Kändisarna!
Hittade för ett tag sen en suverän liten video där flera av de hårt arbetande skådespelarna uppmanade befolkningen att gå och rösta:

http://perezhilton.com/tv/Zac_Efron_Selena_Gomez_and_Joseph_Gordon_Levitt_Star_In_Vote_4_Stuff_PSA/?id=a2fbef0bf6447&autoplay=false

"Over there" är det ju lite enklare att rösta också. Man har ju liksom bara två alternativ. Antingen röstar du på demokraterna eller så röstar du på republikanerna. (Fast vid närmare eftertanke är det ju inte så stor skillnad här hemma heller, eftersom alla samarbetar. En röst på C är ju t.ex. en röst på M, dvs alliansen, men på papperet har vi ju i allafall en hel massa partier att rösta på)
I år står ju, som bekant, valet mellan Mitt Romney och Barack Obama.
Det är där min nya analyserande skvallerblogg kommer in. För där kan man analyserar friskt om man vill.
Nu tänker jag dock inte analysera så speciellt mycket på mikronivå utan snarare på meso/makro, men ändå....

För ett tag sedan skrev jag om Robert Pattinsons teori om att eftersom USA inte har något kungahus att följa, så väljer de sina prinsar och prinsessor själva och det här har ju båda presidentkandidaterna anammat.
I och för sej med varierat resultat eftersom deras prinsar och prinsessor har egen vilja och då får Mitt Romney genast en del problem.
Barack får Nathalie Portman, Zac Efron, Ashton Kutcher, Zach Braff, Demi Moore, Kate Perry m.fl, medan Mitt får nöja sej med George Clooney och Clint Eastwood.
Men ändå.....presidentkandidaterna har fattat galoppen och utnyttjar det till fullo och de olika skvallerbloggarna fylls med information om att man ska rösta och hur de tycker man ska rösta.
När demokraterna fick Nathalie Portman att tala på deras konvent så är jag ganska säker på att ett helt gäng hormonstinna män i trettioårsåldern tycker att det är värt att rösta på Obama. När sedan det konventen avslutades med en konsert av Kate Perry antar jag att demokraterna fick en hel del förstagångsväljare på sin sida.

Häromdagen blev Mila Kunis utsedd till världens "sexiest woman alive". (Dessutom är hon tillsammans med Ashton Kutcher). 
När Mila gör ett uttalande som hon gjorde igår "The way that Republicans attack women is so offensive to me. And the way they talk about religion is offensive. I may not be a practicing Jew, but why we gotta talk about Jesus all the time? And it's baffling to me how a poor person in Georgia can say, 'I'm a Republican.' Why?"
så är jag helt övertygad om att Mitt faktiskt förlorade en hel massa röster. För när Mila (och säkert Ashton också, eftersom de kanske snart ska gifta sej om Demi letar fram skilsmässopapperen snart så Ashton kan skilja sej, OM han någonsin varit gift på riktigt med Demi) säger att hon inte förstår hur man kan rösta på republikanerna då kan ju inte heller någon av hennes fans förstå det.

Jag önskar vi hade lite mer av det här i Sverige. Nu har ju vi i och för sig ett kungahus, men vår lagstiftning säger att medlemmarna i vårt kungahus inte FÅR uttala sej politiskt, så dem kan vi ju glömma i kommande kampanj. Men vi har faktiskt en hel del sk kändisar.
Så 2014 vill jag se en film där våra största kändisar går samman för att uppmana befolkningen att rösta.
2014 vill jag se Alexander Skarsgård ifrågasätta hur man kan rösta på Fredrik, jag vill se Magnus Uggla på vänsterns kongress, jag vill se Swedish House Mafia uppträda (en sista gång igen) på sossarnas.
Jag vill se Daarin, Måns, Molly, Persbrant, Göransson och allihopa tala om vad de tycker och vem de tänker rösta på.
Jag vill se de kändisar som inte är svenska medborgare bli så deppade att de inte får rösta i riksdagsvalet var så deprimerade att de sitter på en kändiskrog och borrar i ett bord bara för att de inte får delta i 2014 års viktigaste händelse, precis som Robert Pattinson gjorde häromdagen i New York när det gick upp för honom att han som engelsman inte får rösta på Obama i höst :

Robert Pattinson, Twit Pic
(Okej, jag erkänner att jag inte vet om det var för han inte fick rösta som han borrar i bordet, men det känns ändå som om det skulle kunna vara en anledning.....)

2 kommentarer:

  1. Anna-Carin Eriksson10 oktober 2012 kl. 00:48

    Som sagt, du kan skriva du...å jag trodde det var därför han borrade ;o)

    SvaraRadera
  2. Jag är en fd Järbos som ofta gjorde bus med Tomas, men då var vi så små så det var "nästan" oskyldiga bus. Efter det mötte jag honom någon gång i min mammas trapp i Sandviken där jag har för mig att han hade en lägenhet ett tag. Men sedan gick åren och han hade då antagligen lämnat Sandviken. Vill bara ge dig min beundran för ditt skrivande här och skulle vara bland de första att läsa om du en dag skulle vilja ge ut din blogg som bok.M¨nga kramar från Agneta i Sandviken

    SvaraRadera