tisdag 18 december 2012

Julstress...

Nu är det sex dagar kvar till julafton. Jag sitter och tittar på vampyrserier och stickar mössor.
Jag har "nästan" jullov, dvs jag har lite föreläsningar kvar i morgon, men det gör inte så mycket för jag måste ändå in och träffa konsumentvägledaren på kommunen eftersom det krånglar lite med begravningsbetalningen. Då kan jag liksom lyssna på lite föreläsning om äldre när jag ändå är i närheten av högskoleenheten alltså.
Jullov ja, jag har alltså "jullov". Det betyder att jag ca 2 veckor att ta det lugnt på. Två futtiga veckor på ett helt år får jag ta det lugnt.
Då ska jag baske mej ta det lugnt också.

Jag ser ju onekligen på många statusar på facebook att så är inte fallet för alldeles för många. Det fejas, bakas, handlas, kokas godis, pyntas. En del människor har ju knappt tid att skriva statusar.
Jag stickar mössor.

Visst har vi bakat lite pepparkakor och lussebullar. (som vi ätit upp)Vi har till och med gjort lite julgodis (som vi ätit upp). Vi har adventsstakar i fönstren, julgardiner, juldukar och julkrubba uppsatt. Vi har till och med en ljusslinga på verandan och altanen. Jullikt så det förslår minsann.
Sånt har vi gjort när vi haft lust och tid över.
Nu har ju inte jag småbarn som man ska lära jultraditioner längre. Jag har snarare barn som har väldigt mycket egen vilja och jag har de senaste åren beslutat mej för att vi ska kunna göra det vi vill själva. Jag vill till exempel absolut ha mina dekorerade pepparkakshjärtan på köksväggen. De struntar ungarna i så då får jag göra dem själva (vilket jag inte riktigt haft lust med ännu eftersom man blir inte så lockad av att baka pepparkakor när det går magsjuka i kåken) 
Vi har gjort en omgång pepparkakor tidigare i advent, det intresserade möjligen sonen att baka, så det var snabbt avklarat.
Sonen vill ha fudge, så då gjorde han fudge. Yngstingen vill ha ljusslingor, så då fixade hon så det kom upp julslingor.
Tre tonåringar, kan jag meddela, är inte så intresserad av att göra en massa julpyntande tillsammans med varandra och sin mamma. Det blir mest bara bråk av det, så för julefridens skull så gör var och en vad den tycker är viktigt. Jag är bara en s.k samordnare som ser till att ingredienser och sådant finns hemma.

Vi har även tagit oss en funderare på vad vi tycker om för julmat. Vi har kommit fram till att de flesta tycker om rödbetssallad, ägghalvor och köttbullar. Ingen av oss äter skinka. Det är bara jag som äter sill. Så......finns ingen anledning att lägga in sill och griljera skinka i vårt hushåll.

Jag har inte heller så betungande julklappshandel. Jag har tre barn. Om jag råkar vara vid stadd kassa och det är rea på något dyrt de hemskt gärna vill ha, då köper jag det som present åt dem. Fast kanske inte just till jul, utan kanske i april. Jag har aldrig riktigt trott på att barnen ska ha superhöga förväntningar på dyra julklappar eller att jag ska ruinera mej för att kunna köpa det just till julen. För jag har, nästan hela tiden, varit ensam med mina barn. Och jag vet inte hur andra har det, men jag tjänar då inte mer pengar i december än i någon annan månad.
Missförstå inte, jag har alltid gett dem julklappar, men det har varit billiga saker, sånt som är kul att få i paket (eller som de bara behöver). Sen har de mormormorfarfarmorfaster och en massa annat löst folk, så julklappar har de aldrig varit utan.
Så mina barn kommer att få julklappar av mej även i år. De klapparna ligger redan färdiga.
Vi (syskonen Hägglund alltså) har ett system där vi lottar ut julklappsköpandet (lottar och lottar förresten, det är minsta lillebror som bestämmer). Det betyder att vi köper bara julklapp åt två eller tre syskonbarn. Då får alla syskonbarn en julklapp från någon moster, faster, morbror eller farbror. De får bara inte en från varje moster, faster, morbror eller farbror.
Det gör ganska stor skillnad att köpa julklapp till två syskonbarn mot för att köpa till 10.
Sen brukar jag försöka köpa något till mor och far. Värre än så är det inte.

Barnen vill också köpa julklappar, men inte katten vill de gå och handla med sin töntiga mamma heller....
Så, de får sin månadspeng, skjuts till tåget, sen får de göra bäst de gitter. (inte för att jag struntar i dem utan för att de vill ha det så)

Så, jag sitter här och stickar.....

I morgon ska jag till Bollnäs och lyssna på lite äldrevårdskunskap och möjligen köpa julklapp till brorsdottern Sabina, systersonen  August och till min lilla mamma.
På torsdag kanske jag ska baka mina pepparkakshjärtan om jag har lust. Jag ska vara barnvakt på kvällen i allafall. Inte det minsta jullikt, men trevligt.
På fredag är även barnen lediga, så då kanske jag får lite städhjälp, eller nej förresten, yngstingen ska till Bollnäs med en kompisen och äldstingen jobbar. Vi får ta städningen på lördag.
På söndagkväll ska jag gå på körens julkonsert här i Segersta (DET är en viktig tradition)
På måndag är det julafton så då tar vi sovmorgon. Sen åker vi över till lillasyster och äter julmat, umgås med morföräldrar och morbrorsfamilj (utom äldstingen då, för hon jobbar)
På kvällen kanske vi äter lite godis och tittar på någon film eller så sitter alla vid varsin dator och myser, vem vet. JAG vet i allafall att vi kommer att göra precis det vi har lust med.
På juldagen har vi dock en viktig tradition : Spelkväll med syskon. Det betyder att alla vi fem syskon med respektiven och barn äter tacos och spelar TP. Knytkalas, rörigt, men otroligt roligt.
Sen på annandagen är det ju bandy, vilket betyder tidig morgon, hårt arbete hela dagen och totalt utmattad på kvällen.

Vad jag nu vill säga med detta långa inlägg?
Jo.....det spelar ingen roll om de klipper bort några scener i Disneys jul, om vi inte har någon julskinka hemma, om inte jag har bakat sju sorters kakor eller bakat minst tio burkar godis. Det spelar inte heller någon roll om tomten hann komma in eller om han bara lämnade julklapparna på bron. Det spelar ingen roll att inte ungarna får en varsin Iphone 5 i julklapp eller om alla tomtarna kommit fram på bordet.
Det spelar inte någon roll om hela familjen Björksten/Sköld ägnat timmar åt att storstäda huset eller lagt in femton sorters sill......
Jul blir det hur vi än gör. Och julen är så mycket mer än mat, godis och klappar. Det är tid att umgås och att få umgås på det sätt vi i familjen vill, göra det vi i familjen vill.

Så.....jag sitter och tittar på vampyrserier och stickar mössor. Och jag hoppas (och tror) att vi kommer att minnas julen som en tid med julefrid. Inte en tid med stress, dåligt humör och en massa måsten att må dåligt över. Framför allt inte som en tid som följs av ett januari då vi knappt har råd att köpa mat....

En sak är jag lite oroad för dock: GRANEN. För en sån vill jag egentligen ha. Nu tror jag att den även är väldigt viktig för min granförsörjare och hans familj så han gör nog allt för att få hem några. Men....skulle min underbare svåger inte lyckas fixa det när det är en meter snö i skogen så kommer vi att överleva det också, för jag har tallar intill tomten. Vi kan ta in några tallkvistar och klä istället i värsta fall. Huvudsaken är att det luktar gott när vi sitter i vardagsrummet på julaftonskvällen.

Ha en fridfull jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar