torsdag 6 december 2012

Det här med snökaos....

Just nu snöar det mycket här i trakten. Med mycket menar jag MYCKET. Vi hade ca 50 cm snödjup igår, det har nog kommit 30 till idag. De säger att det ska komma lika mycket till i morgon. Det är mycket snö på mycket kort tid det.
Jag har ju den stora förmånen att jag pluggar på distans, det betyder att jag behöver oftast inte åka iväg varje dag. Faktiskt inte ens varje vecka.
Jag gillar heller inte att köra bil när det är snöigt ute. Nu tror jag i och för sig inte att någon alls egentligen GILLAR det, men ändå....
Men nu snöar det alltså väldigt mycket och jag behöver inte åka någonstans varje dag. Så då gör inte jag det. 
För så här resonerar jag:
Det finns de som måste bege sej ut efter vägarna för saker måste utföras ändå varje dag. Dvs hemtjänsten måste hem till folk, där kan det handla om liv eller död.
Vi vill även ha varor i butikerna så varutransporter måste fram. Vi kan inte stänga ner hela sågverksindustrin, så flis och timmertransporter måste fram.
Vi har även människor som arbetar på viktiga samhällsfunktioner, sjukvårdare, räddningstjänst osv.....
Alltså, en del måste ut i trafiken.....men inte jag.
Jag sitter och följer "snökaoset" på webben rätt mycket. Det kan vara intressant. Det kan vara oerhört irriterande emellanåt, men intressant.
Till exempel hade de ju "kaos" i Stockholmsområdet igår. Det betydde att halva webbtidningarnas yta var upptagna av denna enorma katastrof med 2 dm snö i Stockholm. Många norrlänningar raljerar och rackar ner på 08:orna över detta (och det kan jag till viss del förstå, för många kan absolut inte acceptera att när det snöar mycket blir det halt. Även om man bor i Sveriges huvudstad.)
Idag har Hälsinglands kustland varit i princip lamslaget av snön. Det genererade EN rubrik i expressen. Det är frustrerande.
Men samtidigt ÄR det ju faktiskt skillnad. 
Vi, här i Hälsingland alltså har ju inga problem med "bara" 2 dm snö, för det är ju liksom ingenting. Men ponera att dessa 2 dm snö kommer ner på trånga gator där husen står tätt och det samtidigt åker 100 000 bilar där varje dygn. DÅ skulle det vara problem även i Hälsingland.
Häruppe har vi heller ingen flygplats. Om Sveriges största flygplats, som även servar nästan hela Norrland, inte kan användas för att de, trots 30 snöplogar, inte hinner med att hålla landningsbanorna fria, så gör det att MASSOR av människor drabbas. Det är klart att det är högintressant för media.
Det är ju ändå ganska självklart att det inte är lika intressant skolbussen i Segersta ställs in pga vädret.

Sen har vi då dessa evinnerliga debatter om tung trafik. Nästan alltid när man läser i någon tidning att en långtradare kört fast så är det: "Se där regeringen, det är ert fel. Det måste bli lag på vinterdäck för tung trafik" eller så är det nån som säger: "Vad ska de ut på vägarna att göra när det är så dåligt väglag, de förstör ju bara för oss andra" Någon brukar alltid kommentera att de "minsann blev omkörd av en egoistisk långtradarchaufför så de inte såg något för all snörök, varför måste de idioterna ha så bråttom för?"
Tar några rader åt det också då....Så här skrev Simon:
"helt allvarligt så med tanke på vädret hjälper inte däcken jätte mycket, dom flesta av dom väger ju faktiskt 60 ton. släng på en lastad släpvagn på en bakhjulsdriven bil, och dessutom slänger ni in den vikt ni får lasta i bilen, sen kan ni prova åka i det väglag som råder så får vi se hur det går"

Och Rickard:
"Nästa gång ni svär åt lastbilen som sitter fast i backen svär då åt bilisten som tvingade den att stanna där! Fruktansvärt frustrerande när folk ska leka he-man, göra omkörningar för att sedan tvärnita eller helt tappa kontrollen".

Jo, man lär sej en del genom att ha en bror och vänner som kör tung trafik. En sak jag lärt mej är att i de allra flesta fall när en lastbil kör fast så beror de på att den varit tvungen att stanna (eller sakta ner jättemycket). I väldigt många fall när en långtradare måste stanna så beror det på en personbil.

Jag träffar även en del busschaufförer, Det är också en yrkesgrupp som får en del skit. (Såg faktiskt igår någon som sa att det var bara fegisar som körde buss nuförtiden, ställa in busstrafiken för lite snö!!!)
Jo, när 11 bussar kört av vägen under en förmiddag så kan jag förstå det beslutet. Och jag är ganska övertygad om att i några av de fallen berodde det på att det kom en personbil som inte höll ut nog åt sin sida utan trodde (som många gör) att en buss tar väl sej fram. Jodå, jag har fått lära mej att en buss tar sej fram så länge den har fart. Samma problem som med långtradare om de måste stanna. Förresten, stanna är inte helt enkelt det heller. Man stannar inte 50 ton buss lika snabbt som ett ton bil. Det vet inte så många bilister....

Nåt annat man gärna gnäller på är snöhållningen. "Nu har de inte plogat här på FYRA timmar, jag ska ju åka och handla. Jag har ringt flera gånger men INGET händer" 
Undrar hur mycket man är beredd att betala för snöröjning som privatperson? För i så fall är det ju bara att köpa en plogbil och anställa en chaufför som man har utifall att det behövs. Då behöver man ju inte ta hänsyn till att de plogbilar som annars finns (vilket inte är få) faktiskt är ute och plogar andra vägar där det också har fallit massor av snö. Och där det dessutom är mycket mer trafik än utanför just din uppfart, vilket gör att om något händer så drabbar det betydligt flera.
Sen kan det ju faktiskt vara så att plogbilen kommer och plogar varannan timme, men när det snöar och blåser så syns det liksom inte så länge.
Nåt annat som folk klagar över är faktiskt också att "de kommer och plogar på nätterna så jag blir väckt" Hmmmm........

Åter till min inställning:
Jag bor i ett land där det ibland kommer väldigt mycket snö på väldigt kort tid. Det är ingens fel.
Jag är helt övertygad om att alla som arbetar med väghållningen gör så gott de bara kan och försakar både sömn och mat för att försöka hålla vägarna så öppna det bara går för att förhindra olyckor.
Jag vet att det finns massor av änglar som hjälper till på alla sätt de kan. Min bror, svåger och far t.ex är såna. Såna som folk kan ringa till mitt i natten så rycker de ut med traktorn för att dra upp de som kört fast eller kört ner i diket. Det gör det dessutom för det mesta utan att kräva ersättning. 
Jag har ingen traktor och kan inte göra sånt. Men jag resonerar som så att jag kan hjälpa till på annat sätt.
Eftersom jag inte MÅSTE ut på vägarna så kan jag hålla mej hemma. Det räcker med att jag kör av vägen i backen ner till stora vägen så måste jag ha hjälp därifrån av någon. Denna någon kanske är jättetrött och/eller behövs bättre på annat håll.
Om jag håller mej hemma när jag inte måste ut så blir det EN bil mindre i den lång bilkön på E4;an. Alltid underlättar det för någon.
Om jag inte åker till Gävle om jag inte måste så är det EN bil mindre för ambulansen att försöka tränga sej förbi när den kör med blåljus till sjukhuset med någon skadad.

Så, även om folk kanske tycker att jag är onödigt feg så är det så jag gör. När det är klass1 varning pga dåligt väglag då lämnar jag återbud till allt jag inte absolut behöver göra som; icke obligatoriska föreläsningar i Gävle, tandläkarbesök, kaffe hos någon bekant. 
När de pratar om att det ska komma mycket snö så passar jag på att handla före. Är det så att jag måste komplettera så GÅR jag ner till lokala butiken (för att jag faktiskt har gångavstånd dit och för att då riskerar jag inte att köra av vägen i den branta backen härutanför)
När de sedan hunnit ikapp med snöröjningen så gör jag det jag skjutit upp.

För jag tycker det är viktigt att lämna vägarna till dem som absolut behöver utnyttja dem. De som behöver ta sej till arbeten för att inte förlora inkomst. Till ambulanser, räddningsfordon och bärgningsbilar. Till hemtjänsten, till de som arbetar på äldreboenden och på sjukhus.
Själv har jag det otroligt bra hemma i Segersta. Jag har värme, ved, mat, sällskap och jag riskerar inte att orsaka att en långtradare kör fast.

Varför riskera sin egen och andras hälsa och välgång om man absolut inte behöver?

Till alla busschaufförer, långtradarchaufförer, ambulansförare, hemtjänstpersonal, räddningstjänst, bilbärgare och bönder med traktorer vill jag bara säga : NI ÄR FANTASTISKA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar