lördag 29 december 2012

Annas årskrönika del 1

Annas 2012

Vecka 1:
Var inne i en Hugh Grant period, sov dåligt. Läste en kurs på högskolan om vetenskapsteorier och metoder.Fixade en komplettering i kursen i socialpolitik.
Sonen åkte till Uppsala på innebandycup och yngstingen var hos sin farmor. Erland Hagegård hade konsert tillsammans med kyrkokören i Hanebo kyrka, jag var barnvakt. Match på Åsen på trettondagen, 4000 personer i publiken. Pojke dumpades av sin pappa när han spelade dåligt i Uppsala.

Vecka 2:
Obligatoriskt seminarium i Gävle om forskningsmetoder, strulande tåg. Ungarnas skola började igen efter jullovet.
Tittade på Pearl Harbor och funderade över varför tevekanalerna bara sänder "A lot like love" när de finns så många andra bra Kutcherfilmer. Bollnäs förlorade veckans hemmamatch. Sonen spelade innebandy i Forsbacka.

Vecka 3:
Fick godkänt på socialpolitikkursen, systersonen hade vattkoppor. Skaffade Twitterkonto. Mellanbrodern fyllde 36 år, systerdottern fyllde sex år. Det var match på Åsen och jag hade en vecka fylld av Justin Timberlake. Jungfrukusten spöade Skutskär i innebandy och jag hade ont i halsen.

Vecka 4:
Syrran skrev ett fantastiskt bra blogginlägg om att vara lantis i stan. Jag var fortfarande förkyld. Började en ny kurs på högskolan. Per blev attackerad av Björn och min mamma fyllde år.

Vecka 5:
Fokuserade mycket på Marx, Weber och Durkheim......och Justin.  Plöjde även igenom alla "Pirates of the Caribean" -25 grader ute och strömavbrott i tre timmar. Det var bandyVM på teve och sonen följde turneringen....mycket engagerat.

Vecka 6:
Tittade på "New years eve" och drömmer om att fira nyår i New York. Bjöd kurskamraterna på tårta för att fira store lillebrors 37 årsdag (eller om det var Kutchers 34 årsdag) Firade i allafall Kutcher senare i min ensamhet genom att titta på "personal effects"
Bakade chokladcheesecakemuffins och sonen hade hemmamatch i Ljusne.

Vecka 7:
Sonen var sjuk, jag skrev ett blogginlägg om pensionsåldern kontra arbetslösheten. Upptäckte Skillet och hade seminarium i Gävle om Simmel. Bollnäs - Broberg på Åsen, 18 poliser på plats. Får hem en ny häst till stallet som plöjer igenom två eltrådar på tre sekunder.

Vecka 8:
Ungarna var lediga från skolan, jag sysslade med feministiska teorier på högskolan. Sverige fick en arvsprinsessa och jag fick en brorsson. Pappa fyllde ålderspensionär. Mormor skulle ha fyllt 102 år.  Tittade på "Charlie St Cloud" och städade kaninburar.

Vecka 9:
Storjäntan sjuk. Jag var inne i en Johnny Depp period. Derby på Åsen. Alla pigga och friska. Var på bio och såg "Järnladyn" tillsammans med lillasyster.

Vecka 10:
Upptäckte "The naked and famous". Sportlov för barnens del, inte för mamman. Internationella kvinnodagen går av stapeln, firade inte i år heller. Läser psykologi i Gävle och första semifinalmatchen äger rum på Sävstaås.  Skrev ett blogginlägg om fas 3.

Vecka 11:
Skickade in anmälan till sommarkurserna på mitthögskolan.  Styrelsemöte och planering av sommarens fotbollsskola. Nyheten om att Magnus Uggla skulle spela på stadsfesten i Bollnäs släpptes. Rädda barnen släppte årets barnfattigdomsrapport. Hostar och är hes. Villa vann semin.

Vecka 12:
Lagade äntligen bilrutan och bildörren på förarsidan. (Lars lagade, jag betalade) Rösten började komma tillbaka och jag kuggade mej på en tenta. Drömde att Ashton Kutcher köpte mej en bil och funderade över social sammanhållning. Gräddade våfflor till gudstjänstbesökarna i församlingshemmet i Segersta.

Vecka 13:
Betalade fordonsskatten och besiktade bilen (utan anmärkning) Diskuterade föräldraansvar både på bloggen och facebook. Tittade på säsong ett och två av Glee och blev överöst med med blondinskämt av min bilmekaniker. Storjäntan kom hem från en Tallinkryssning med en flaska parfym till mej och sonen lagade kycklinggryta.

Vecka 14:
Började kursen "socialt arbete på mesonivå" i Gävle. Fick godkänt på en omtenta på makronivå. Var på bio och såg "Hunger games". (underbar film) Firade påsk med alla syskon och föräldrar och fick träffa Edmund för första gången. 

Vecka 15:
Sonen fyllde 14 år, jag upptäckte Alexander. Pratade stigmatisering i skolan och drömde om USA. Sonen blev matchens lirare på innebandyn i Iggesund. Pratar sommaraktiviteter med föreningarna i Segersta.

Vecka 16:
Filadelfiaförsamlingen i Arbrå upphör. Fick godkänt på en tenta och letar socialhögskolor i USA. Sonen åkte till Västerås på innebandycup och de börjar promota "Cosmopolis". Hade tjejkväll tillsammans med Tina och Twilight.

Vecka 17:
Bloggar om karlslokar och tittar på Nytorpstreor på studentbal. Byter till sommardäck på bilen. Städer kåken och fixar tårtor. Studerar i Gävle och firar en student hemma. LSK har sitt årsmöte. Minsta lillebror fyller 29.

Vecka 18:
Kungen fyllde år, storjäntan och jag går på "The lucky one" i Gävle. Firar valborg tillsammans med Lisa nere vid församlingshuset. Syrran skriver ett jättebra inlägg om skolan. Hunden äter en stor påse chilinötter. Fixar en tenta. Börjar titta på Greys anatomy...från säsong ett.

Vecka 19:
Börjar en juridikkurs på högskolan. Irriterar mej på regnet och läser i tidningarna om nedläggning av byskolorna. Hembygdsföreningen har årsmöte och det är hockeyVM på teve.

Vecka 20:
Får hem 15 kg köttfärs. Fick 15 säckar med blomjord av mor och far. Bosse kusin fyller 40 och jag köper första bensinen för säsongen till gräsklipparen. "Dark Shadow" visas på bion i Kilafors och jag och Lena är där. Edmund hälsar på och det är hemmapremiär på fotbollsplanen.

Vecka 21:
Yngsta barnet blir tonåring, firade med lagföreläsningar i Gävle. Premiärstartar gräsklipparen. Prinsessan Estelle döps i slottskyrkan, jag ser dopet på teve och gråter. Jag får visslingar efter mej på Kilafors och känner mej speciell. Sigge och Oscar rensar hallonhäcken, jag bloggar om barnens bästa. Firade morsdag. Själv. Ingen annan brydde sej.

Vecka 22:
Mor och far kom och klöv ved åt mej. Eller åtminstone far, tillsammans med sonen. Mor hjälpte mej i trädgården. Segerstas skolungar demonstrerar mot skolnedläggningen. Tittar på "Bel Ami"  Lämnar in en inlämningsuppgift till högskolan.Tittar på "The Vow" som belöning. Försöker lära storjäntan brygga kaffe.

Vecka 23:
Storjäntan jobbar extra på Nytorp, jag måste skjutsa henne. Mycket Arbrå blir det. Det regnar ute och jag har en tenta. Bloggar om Segersta och ordnar fika till Segersta skolas vernissage på hembygdsgården. Vi har dans till Junix på hembygdsgården, en av hästarna smiter och Sigge tar bort tre getingbon från min altan.

Vecka 24:
Sonen cyklar till skolan, jag börjar min kurs i politiskt entrepenörskap. Skolan har sin avslutning på hembygdsgården och jag får värmepumpen servad. Byn arrangerar stormöte om byskolornas framtid och sommarens första riktiga åskväder gör entre. 

Vecka 25:
Sonen, lille lillebror, systerson och far har namnsdag. Storjäntan får äntligen sitt körkort. Handlar lotterivinster till midsommarfirandet. Döttrarna åker på en heldagsresa till Furuvik bekostat av "Ladies circle". Kommunen beslutar att lägga ner Segersta skola. Midsommarfest på hembygdsgården. Lurvpösarna imponerade stort. Kyrkokörens midsommarkonsert på natten. Trolska toner på hembygdsgården. Tog ett fotbad och filade fötterna. Fixade kyrkkaffet till gudstjänsten på hembygdsgården och lämnade in första uppgiften i första sommarkursen.

Vecka 26:
Fotbollsskola hela veckan. Utan bil för det mesta, för den snor storjäntan. Hälsinglands längsta loppis på milleniumbron, tappade bort systersonen. Tenterar policyprocessen och tittar på fotbollen mellan Sverige och Tyskland. 
Bloggar om livet efter 40 och det regnar ute.

Fortsättning följer........


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar