tisdag 6 november 2012

Jag lever, alltså röstar jag.

Ja, jag vet. Jag är svensk. Jag borde inte bry mej så mycket. 
Jag läser på bl.a facebook att man "är så less" på det amerikanska valet. Det är så långt borta, det är så onödigt med politik, det är så ointressant, man kan inte påverka.
Men jag struntar i vad många tycker, för jag tycker det är intressant. Och viktigt. Nu förstår jag det inte helt och fullt, eftersom det amerikanska röstförfarande är totalt annorlunda än det svenska, det är elektorer hit och elektorer dit och det är viktiga delstater och mindre viktiga delstater. Men även om jag inte ännu har fattat själva systemet så tycker jag att det är viktigt. För det är viktigt att vara med och försöka påverka. Visserligen förstår jag att det för många känns viktigare med den svenska valet, och det faktum att vi inte kan vara med att välja president gör ju att vi inte kan påverka så mycket. Men baske mej; det amerikanska valet är viktigt.
Det är viktigt för amerikanerna, men det är faktiskt ännu så länge viktigt även för oss. För än så länge är USA en viktig världsekonomi (Jag tror inte det kommer att förbli så, men just nu är den det) Så hur de väljer "over there" påverkar vårt samhälles ekonomi.

Okej, nu har jag tagit det där om att det är viktigt.
Nu till det jag tänker på när jag tittar på de olika politiska inriktningarna som jänkarna har att ta ställning till.
Av personliga skäl tittar jag mest på välfärden, för den intresserar mej. Det intresserar mej hur de olika samhällen hanterar ansvaret för medborgarna.
I Sverige, på papperet, har vi en form av välfärd, men eftersom vi de senaste åren valt att i praktiken rösta fram den politiska majoritet som vill tänka om när det gäller den välfärd vi har och anpassa den mera "internationellt" (läs amerikansk) så blir ju det amerikanska valet ÄNNU mera intressant.

Så....jag har tittat lite på hur de olika presidentkandidaterna vill ha det framöver och på skillnaderna i deras politik.

1.      Jobb och ekonomi
Obama (sittande demokratisk president) vill investera i ren energi och infrastruktur, beskatta företag som "outsourcar" arbeten och höja skatten för de rikaste för att stimulera ekonomin.
Romney (republikan) vill fokusera på statsskulden och tror att man genom att sänka skatterna för de rikaste skapar arbetstillfällen.
(Detta trots att tidigare republikanska regimer försökt detta och aldrig fungerat)

2.      Skatter
Obama vill att de som tjänar mer än 250000 dollar per år samt företag ska betala mer i skatt.
Romney har lovat att aldrig höja skatterna, oavsett vad som händer.

3.       Pengar i politiken
Både republikaner och demokrater vill fortsätta kunna ta emot pengar från företag till politiken, men Obama vill förändra reglerna för detta så att inte företagen ska kunna styra den politiska agendan som de har möjlighet att göra idag.

4.      Vapen
Obama vill sluta sälja vapen, Romney vill det inte

5.      Mänskliga rättigheter
Obama vill att homosexuella ska ha rätt att gifta sej, Romney vill det inte.

6.      Kvinnors situation
Obama vill att kvinnor även i fortsättningen ska ha rätt till abort. Romney vill förbjuda aborter helt.

7.     Framtiden för planeten jorden
Obama tror på växthuseffekten, Romney gör det inte.

8      Kampen mot miljöförstörningar
Obama vill stoppa bidrag till oljebolag och borrningar efter olja i känsliga områden. Han vill även satsa på att utveckla alternativ, miljövänlig energi i USA.
Romney vill ge större subventioner till oljebolagen. Han vill även stoppa eller starkt begränsa alla bidrag till att utveckla förnyelsebar energi.


Alltså: Väljer man Obama går man mot att investera i miljön, få in mera skatter, förminska storföretagens påverkan på politiken, minskning av vapenexporten, äktenskap för homosexuella och fri abort.
Väljer man Romney får man rikare oljebolag, lägre skatter, vapenexport, förbud mot homosexuella äktenskap och förbjudna aborter.

USA är ett stort land. Ett jättestort land. De har ca 340 miljoner invånare och förfogar över en yta av jorden på ca 9,83 miljoner kvadratkilometer.
Så, enligt min åsikt så har valet i natt stor betydelse för hela världen. För om man inte gör något för att få bukt med miljöförstöringar på en så stor del av vår lilla planet så påverkar det även oss.
Och eftersom de vi själva valt att styra vårt land, vill ha den politik som de har i USA så påverkar det även oss med sänkta skatter, vapenförsäljningar och multinationella företag som styr politiken.
Om inte USA:s ledning tror att växthuseffekten är ett problem, varför ska då vår lilla statsledning göra det?
Vad är då nästa steg? Förbud mot aborter och samkönade äktenskap?
(OK, i ärlighetens namn har jag själv inte tagit personlig ställning för just de sakerna, men jag vill ändå inte ha förbud mot dem)

Så därför tycker jag att det amerikanska valet är viktigt......och jag önskar att jag också hade fått gå till valurnorna idag för att rösta på Obama.
Och om två år kan ni ge er katten på att jag kommer att finnas i en vallokal nära mej och rösta på det jag tycker är viktigt för mej och mitt hemlands framtid.

För jag tycker det är viktigt att tycka.....och att göra det lilla man kan för att åtminstone FÖRSÖKA påverka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar