fredag 16 november 2012

Åldersgränserna på bio...



Jag har varit på bio ikväll. En film som jag sett fram emot ett helt år att få se. Inte bara jag, utan hela familjen, framför allt sonen.
Det är den femte och sista filmen om familjen Cullen och vi har sett alla de tidigare tillsammans. Nu fick vi tyvärr inte göra det i år eftersom staten bestämt att just denna sista film i serien skulle ha en åldersgräns på 15 år.
Nu kommer inte detta inlägg att handla om det beslutets riktighet (även om jag kan tycka att det är lite konstigt att de föregående fyra var tillåten från 11 år och inte denna)

Nåväl, det har varit protester härhemma över att inte de yngsta får gå och se den på bio. Det har varit allehanda skäll på mamman som är dum nog att tala om hur gamla barnen är, det har varit något förslag om att åka till Gävle att se filmen istället eftersom de inte känner oss där och deras mamma kan ju faktiskt ljuga om deras ålder. Och hur ska de kunna bevisa ändå hur gamla de är för de har ju inte leg, för det har man oftast inte när man är bara 15 år.

Jag tog fram reglerna för film som ska visas på bio :


Innan en film får distribueras på den svenska marknaden måste den granskas av Statens Biografbyrå. De bedömer om filmen bör vara barntillåten, tillåten från 7 år, 11 år eller 15 år. 
Barntillåten = Filmen får ses av alla åldersgrupper, med eller utan målsman*. 

Från 7 år = Man måste vara minst 7 år för att se filmen, i målsmans* sällskap får alla åldersgrupper se filmen.

Från 11 år = Man måste vara minst 11 år för att se filmen, i målsmans* sällskap måste man vara minst 7 år.

Från 15 år = Man måste vara minst 15 år för att se filmen, OAVSETT om målsman är närvarande. 15-års gränsen är absolut. Om en foajévärd eller annan biografanställd släpper in någon som är yngre så är detta ett direkt lagbrott. *Målsman är en person som fyllt 18 år.

Det är inga konstigheter alls. Det står klart och tydligt att är det 11-års gräns eller yngre så får de som inte har åldern inne gå tillsammans med målsman (el liknande över 18)
Är det 15-års gräns på filmen så får man man inte gå och se den alls om man är under 15 år. Busenkelt.

Så, mina yngsta barn (som är 13 och 14) fick inte följa med till bion ikväll. Därför att jag var inte beredd att fuska med åldern på dem.
Jag är helt övertygad om att de skulle klara att se den, jag är även helt övertygad om att ingen (åtminstone på en annan ort) skulle misstänka att de är under 15 år, så det vore enkelt att ljuga.
Men så här ligger det till i min värld:
Här i vår lilla bygd har vi en lite större ort än Segersta som heter Kilafors. Kilafors har en fantastisk digitaliserad bio där en hel massa människor arbetar helt ideellt med att kunna visa de senaste storfilmerna för oss på orten.
Den briljanta filmbokerskan är fenomenal på att fixa de bästa filmerna och lyckas få till en hel massa visningar av nya filmer på premiärdagen.
De säljer varma popcorn och en massa godis så vi har att stoppa i oss när vi sitter i salongens sköna stolar under filmen. 
Så vill jag att det ska fortsätta vara.
Men.....lagtexten säger såhär :Om en foajévärd eller annan biografanställd släpper in någon som är yngre så är detta ett direkt lagbrott."
Enligt 11§ i lagen om åldersgränser för film som ska visas offentligt kan det ge böter eller fängelse upp till 6 månader för den som uppsåtligen eller av oaktsamhet släpper in någon under 15 år.
I slutändan kan till och med tillståndet för att få visa film i offentlig miljö dras in, vilket betyder att det blir inga filmer i den biografen mera.

Så därför fick inte mina barn gå dit ikväll.

Men många av deras klasskompisar var där.....och någon yngre ändå....och hur ska de människor som ideellt lägger ner sin tid på biokvällarna och inte har barn i högstadiet ha en aning om exakt hur gamla barnen är?
Så jag hejade på en 11 årig tjej ikväll.....jag hejade på fem 13-åringar och några 14 åringar....jag hejade även på några föräldrar till de underåriga barnen som var där tillsammans med dem för att titta på filmen.
Nu var det ingen kontrollant från högre ort där ikväll, men jag vet att för bara någon vecka sedan hade de en där för att kontrollera att åldersgränserna följdes (då gick det bra, det kanske var en mindre efterlängtad film?)
Men mina barn var hemma. För jag är rädd om "min" bio. Önskar bara att fler var det.
För jag kommer att skaffa Breaking Dawn 2 så fort den kommer ut i DVD format och jag kommer att titta på den tillsammans med mina yngre barn så fort det går då. Men då är det ett beslut jag som förälder står för. Jag sätter inte andra människor som lägger ner massor av tid för att vi ska få se film i Kilafors i klistret.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar