onsdag 14 november 2012

En glädjevecka...

Denna vecka är en glädjens vecka för mej. Då menar jag inte bara för att det är premiär på sista Twilightfilmen utan för att det är första gången på väldigt länge (om nånsin) som jag sett så stort samhällsintresserat engagemang på länge.
Ja, jag vet att jag har en otroligt ytlig sida. Jag vet att jag är lite småtöntig som tycker att Robert Pattinson, Zac Efron och Ian Somerhalder är väl värda tid att vila ögonen på.
Jag vet att många tycker att den tid jag spenderar med att titta på filmer "borde" spenderas med att göra nytta i stället.
Men nu är det ju faktiskt så att för mej är det inte ytligt. Det är intressant.
Det är även otroligt intressant att följa Ian Somerhalders miljöarbete runt om i världen (IS-foundation). Det är intressant att lyssna på Pattinsons teorier om varför samhället ser ut som det gör. Det är även intressant att följa Kutchers arbete mot sexhandel. 
Men....nu är det ju inte därför jag är glad den här veckan.

Jag är ju, som tidigare sagts, intresserad av vad andra människor tycker och tänker....jag gillar att läsa insändare, jag är beroende av att läsa tidningar. Jag följer dessutom ganska många människor via både facebook och twitter. 
Och det är just de senaste två sociala nätverken jag "gläder mej" åt denna vecka.
För det är ganska fascinerande det här med vad som är "socialt accepterat" att skriva och vad som inte är det.
Det är helt okej, och inte det minsta jobbigt eller fjantigt (observera att jag inte är ironisk på något sätt, för jag tycker inte att det är jobbigt eller fjantigt själv) att skriva om vilka serier man följer på teve på kvällarna. Det är flera som skriver att de lämnar datorn för att titta på t.ex Greys anatomi, CSI, Navy CIS, Bones, Once upon a time osv. Bland "kändisarna" på twitter ser man kanske inte att de tittar på serier lika ofta, men där är det helt okey att skriva att man tittar på The Voice, bonde söker fru och en massa andra dokusåpor.
Man får även titta på sport i de sociala nätverken, så jag följer en hel massa fotboll, hockey, basket och bandy. Sen att jag tycker att det är lite onödigt att lägga ut varenda mål på facebook är ju en helt personlig åsikt och hör inte hemma här.

Man får också gnälla på allt, åtminstone på facebook. Man får gnälla på invandrare, rasister, arbetsförmedlare, grannar, tonåringar, bilförare och allehanda sjukdomar. (Missförstå mej inte här heller, man fååår gnälla. Jag tycker det är okej)

Men sen är det vissa saker som inte är okej.
Det är till exempel inte okej att lägga ut bilder på vackra män (åtminstone inte om man är 40+), för då är man tydligen desperat efter en ny man.
Det är heller inte okej att analysera filmer man fullständigt fastnat i, då är man snudd på lite löjlig och borde ha "vettigare" saker för sej.
Och (nu kommer jag till pudelns kärna), det är INTE okej att diskutera politik.
Med politik i detta sammanhang menar jag inte den debatt som kommer upp i en valrörelse, (för i valrörelser är det tydligen helt okej, åtminstone för vissa politiker, att vända allt till en partipolitisk debatt och helst smutskasta andra politiker så mycket man orkar)
Nej,  jag menar den politiska verkligheten i samhället. 
Det är helt okej att skriva i en status : "Har varit på arbetsförnedringen". Men det är inte okay att skriva "Tack vare att vi i demokratins anda valt utifrån egna plånböcker och röstat fram en regering som hellre sänker skatterna än satsar på välfärden så kan tjänstemännen på arbetsförmedlingen inte hjälpa mej speciellt mycket"
Det är också okej att skriva "vad sysslar de med på kommunen, det är bara idioter som styr" men det är inte okej att skriva "Den majoritet som styr vår kommun är inte demokratiskt valda eftersom de allierade sej EFTER valet, vilket betyder att det är inte den demokratisk valda majoriteten och vi borde kräva att det kommunala valet ogiltigförklaras" 
För skriver man så är man tråkig. Man får liksom vara förbannad och gnälla, men man får inte lägga till några meningar för att förklara hur man tänker politiskt, statsvetenskapligt och samhällsvetenskapligt, för då är man bara tråkig.

Så, varför är jag då glad denna vecka? 
Jo, helt plötsligt har de kommit upp en hel massa statusar och tweets (från människor som normalt inte brukar uttrycka sej så mycket offentligt) som handlar om samhället. Det börjar, två år innan nästa val, pratas om demokrati och välfärd. Det börjar diskuteras vad som är okej på den politiska kartan och vad som inte är det.
Några börjar redan nu, på de sociala nätverken, prata om vad som är okej i samhället och vad som inte är det. 
Och framför allt ser jag en önskan hos flera att vilja vara med och förändra. 
Nu fick ju sannerligen debatten en extra skjuts av  SD-klantarnas uppvisning av total inkompetens det senaste dygnet, men det är inte bara idag jag sett en förändring. Och inte bara på riksnivå.
Det är även diskussioner kring Nytorp, friskolor, skolnedläggningar, arbetslöshet, sjukvård......människor har fått upp ögonen för det svenska slavsystemet (fas3) och engagerar sej i det. 
Det är sånt som gläder mej den här veckan. Det är sånt som ger mej hopp inför 2014 (jo, det är ett valår)
Men jag gläder mej också åt att det är bandy ikväll, att det är Breaking Dawn premiär ikväll och några av mina vänner på facebook känner sej piggare i förkylningen.
Jag gläder mej också åt många roliga historier på facebook och de vackra bilderna på Robert Pattinson på Robsten Daily.
Men, för mej är det lika viktigt och lika glädjande att se att man vågar prata samhällsklimat på allvar......så därför är denna vecka en glad vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar