söndag 11 maj 2014

Justin Timberlake och svält

Jag har ju varit galej i helgen. Eftersom jag är galet galen i JT så har jag sedan 14 oktober haft biljett till hans show i Tele2 arena. Biljetten kostade alldeles för mycket. Det kostar också att åka till Stockholm, bo på hotell, åka tunnelbana och äta mat borta. Jag är student, utan extraknäck och med två tonåringar som kostar multum att försörja. Så denna vecka är jag luspank. Men OJ vad det var värt det. Jag fick uppleva nästan tre timmars magi i går kväll. Konserten hade allt jag ville uppleva och lite till. Kändes skönt att läsa kvällstidningarnas recensioner i morse och veta att jag hade rätt också (För kvällstidningarna har ju alltid rätt). De skrev:  

"Det är han som bär hela popbranschens guldbyxor med JT jobbar sig ändå varm i kläderna. Med jämna mellanrum är han helt makalös" 

"Från det att han åker upp genom scengolvet på Tele 2 Arena till det att han 150 minuter senare tar farväl med "Mirrors" gör JT inte någonting av slentrian"

"Och i en avslutande Mirrors som skulle kunna användas för att spränga kärlkramp i det mest tilltygade hjärtat, sträcker 25000 personer armarna mot Justin och skriker"

Jo, så var det. Det var häftigt.

Det som grep mig allra mest var hans avslut. 25000 människor tokjublar. Han bugar och bockar åt alla håll och kanter, sedan sjunker han ner på knä. Det kändes så ödmjukt på något sätt. Han har sagt i intervjuer att utan publiken vore han inte någonting alls och jag tycker man visar det när man tar emot publikens jubel stående på knä. Hela showen andades stil och klass. Förutom några lättklädda dansare var det mest "suit and tie" som gällde. Bandet (The Tenessee kids) är storband med mäktiga röster, blåsinstrument, riktiga trummor och allehanda stränginstrument. Kort sagt: Han säljer musik och stil...inte porr.
Han skriver sin musik själv, han vet vad han gör. Det är sånt jag vill ha hos en artist om jag ska beundra hen.
På arenan gjorde de reklam för artisten Miley Cyrus som har en spelning där om någon vecka.
Den tjejen har visserligen en rätt häftig pipa, men.....hon är 21 år (knappt vuxen) och det här är bilder från hennes show :
 Hon sjunger låtar som en låtskrivarfirma i LA skriver och hela turnen går ut på sex. Ärligt talat, det är inte något som jag kan beundra. Det är inte heller något jag vill att mina barn ska imponeras av. Men tyvärr verkar många göra det.

Men hallå, nu surrar jag, det var inte detta jag tänkte skriva om.

Jag har ju som sagt varit borta. När man är borta en helg och behöver införskaffa någon föda så inser jag hur hemmablind jag blivit.

De flesta jag umgås med äter som jag, dvs så lite snabba kolhydrater som möjligt. Jag skriver dessutom ett examensarbete om ämnet och för mig har det blivit så otroligt vanligt och enkelt att inte äta söta, stärkelserika eller mjölrika maträtter.

Så det är lätt att tro att det är en enkel sak att äta socker och mjölfritt. Jo tjena....

Sov hos mellanbror första natten. Visserligen är de helt för den mathållning jag för och vill lära sig. Han och frun frågade vad som funkar att äta och det var inga som helst problem. Upptäckte bara liksom att jag är så inrutad på den kosten att det blev något av en "aha upplevelse" att den inte var lika naturlig för alla.

Så dygnet i Uppsala var inga problem. Men sen.....

På grund av tidigare nämnda ekonomi var det ju inte ett alternativ att äta på några finare restauranger. I mitt tidigare (kolhydrat) liv funkade ju alltid Donken eller ett korvhak, men nu......

Visserligen kan många erbjuda glutenfritt bröd och det är ju trevligt för jag slipper ju iallafall klådan. Det är bara det att det glutenfria brödet är bakat med majsmjöl istället. Förutom att det kryllar av kolhydrater så smakar det apa! Och någon Max fanns inte i min väg. (De har i allafall alternativet "lowcarbmål" som innebär ett stooooort sallatsblad istället för brödet). Så icke Donken. Annars består ju snabbmatsmenyn av potatismos, strips och bröd. Nej Tack.

Kollade vad de hade för utbud inne på Arenaområdet (Tele2Arena alltså). Jodå, det fanns matställen där också. De hade jättefina mackor. Fint vitt bröd med massor av glutenrikt vetemjöl. Men de hade flera sorters sallader också. Den enda som innehöll pasta var en ceasarsalld som innehöll brödkrutonger.
Godis fanns i mängder också. Den mörkaste chokladen var mjölkchoklad.
Nötter var ju inte att tänka på på ett sånt ställe. Finns ju nötallergiker. (Och nej, jag kritiserar inte att de inte säljer nötblandningar på arenor, det är fullt förståeligt)

Eftersom man inte fick ta med sig något ät eller drickbart med sig så blev kvällens förtäring en Loka citron. När jag skulle tillbaka till hotellet ville jag inte ta tid till att leta något att äta eftersom det bara var Globenområdet att leta på och där var det packat med folk. Dessutom ville min plånbok att jag skulle hinna åka tunnelbanan innan det blev nattaxa. På hotellet fanns inget annat än ostbågar och de var ändå svindyra. Lördagskvällens matintag blev alltså en citronloka och vatten på hotellet.

Men i morse var det i allafall hotellfrukost. Den var jättelyxig och innehöll en massa gott. Det var flera olika fruktyoughurtar och vaniljyoughurt. De hade till och med tänkt på laktosallergiker och hade en laktosfri youghurt. Till detta fanns det torkade (söta) bananer, russin och mängder av flingsorter. Fanns musli också. En sån där "god" med russin och torkad frukt i. Annars var det som frukost är mest. Flera olika sorters läckert mjukbröd (man tänkte inte på glutenallergiker för glutenfritt bröd saknades) och en sorts knäckebröd. Det fanns också en hel massa frukt och fruktjuicer. Läckert, läckert. Sockret och stärkelsen fullständigt exploderade kring frukostborden. Tack och lov hade de kokta ägg. För eftersom de inte hade bacon, omelett eller äggröra så var de kokta äggen det som blev huvudfrukosten för min del. Till detta några salamiskivor, en hög ostskivor och gurka och tomat. Det hade räckt med att det funnits majonnäs så hade det blivit lite mer mättande, men så var icke fallet. Men det var gott.

Sedan var det dags för hemfärd då. Nu tänkte jag visserligen inte äta något mera innan jag kom till Segersta, men jag kunde inte låta bli att kolla på centralstationen hur utbudet var. Jodå, hamburgare och mackor. För det är det bara det man äter tydligen. När man inte äter pastasallad. Undrar när det kommer att ändras?

Stor eloge dock till Cityterminalens snabbutik. Mest framträdande i hela godishyllan var en hel rad med alla sorter av den mörkaste chokladen man kan tänka sig. Inte helt vanligt. Så...jag köpte mig en liten chokladbit till kaffet medan jag väntade på bussen hem.

Nu ska jag gå och laga mig ett "riktigt" mål mat, vilket blir det första riktiga målet mat jag får i mig sedan jag åt tacos hos mellanbrodern i fredagskväll.

Men jag önskar faktiskt att samhället snart börjar göra det enklare för dem som börjat inse att socker och vetemjöl är hälsofarliga födoämnen.

Men......JT var värd en hungrig helg!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar