söndag 18 maj 2014

Jag kliar inte....

Idag har det varit kanonväder ute. Inget konstigt alls med det, bara skönt...
Men jag är gladare ikväll än vad jag har varit på väldigt länge.

För idag har jag varit ute. Jag har klippt gräs, jag har gått en sväng, jag har varit ute på altanen i värsta södersolsgasset. Från tidig förmiddag till sen eftermiddag. 
När jag klippte gräset hade jag shorts och linne. Känner till och med att det biter lite i skinnet och ser fram emot att få lite färg på kroppen.

Helt normalt kanske. Fast näe, inte för mig.

För förra sommaren var jag inomhus när det var solsken. Förra sommaren kliade jag. HELA jag. Var jag ute i solen fick jag stora kliande prickar som på natten gick sönder för jag kliade mig i sömnen. Minsta lilla solstrimma på bar hud gav kliande utslag.

Så nu njuter jag....

Läkarna tyckte ju förra sommaren att jag hade soleksem och jag skulle säkert inte bli av med eländet förrän möjligen efter klimakteriet. 
Läkarna tyckte ju också att jag skulle köpa en massa dyra salvor med en massa kemiskt jox i för att slippa utslagen.

Jag höll inte riktigt med.

Eftersom jag varit aningen fokuserad på det här med socker detta år så kan jag också med säkerhet säga att jag är övertygad om att det har med det att göra. Mina utslag alltså. Denna vår har jag läst forskning på forskning som talar om sockrets och vetets illasinnade konstruktion. Jag har intervjuat människor som slutat med socker och vete och jag har följt ett antal bloggare som slutat med socker och vete.

Så nu är jag ännu säkrare.

Jag märkte redan tidigt under förra hösten att klådan minskade när jag inte åt mjölprodukter. Läkaren höll med om att det kunde vara en glutenreaktion, så jag körde med det. Glutenallergiker kunde jag stå ut med att vara, bara jag slapp klådan. Klådan blev bättre, men inte riktigt så bra som jag tyckte att det skulle bli.

Vid nyår tog jag beslutet att sluta med så mycket socker och andra snabba kolhydrater jag kunde. Ifall någon inte vet vad snabba kolhydrater är så kan jag tala om att det är , förutom rent socker,allt som kroppen omvandlar till socker som inte är socker från början, alltså stärkelse (majs, potatis, mjöl) frukt (som innehåller både fruktos och druvsocker) allehanda sötningsprodukter. Jo jag slutade med en hel del....

Istället äter jag ganska mycket köttfärsmojs, keso, ost, bacon, ägg, grönsaker, bär mm....

Så, sedan nyår har jag ätit mig mätt på helt underbart god omväxlande, näringsrik mat. Jag har inte gått ner så mycket i vikt, för jag har inte rört mig så mycket som jag borde, jag har inte sovit så mycket som jag borde (jo, sömn påverkar vikten) och framför allt så äter jag ju så otroligt god mat att jag helt enkelt äter för mycket.

Men, som sagt var. Jag har inte ätit mjöl (inte någon sort som innehåller gluten) Har jag ätit bröd så har jag gjort det med mandelmjöl eller bovetemjöl. 

Jag har också skippat allt vad köpta hudkrämer heter (Nja, inte riktigt, jag har faktiskt använt helosansalva några gånger). De senaste månaderna har jag bara använt egentillverkade salvor, tillverkade av naturliga produkter : Sheasmör, jojobaolja, rapsolja, mandelolja, olivolja, bivax, doftoljor. Deodoranterna består av olika fetter, majsstärkelse eller potatismjöl och bikarbonat.

Idag har jag varit ute i shorts och linne i strålande sol.
Ikväll sitter jag och njuter av en, visserligen trött, men helt klådfri kropp.

Och vet ni vad. INGET kommer att få mig att återgå till en föda med snabba kolhydrater i. För jag lovar att det inte är bara jag som blivit av med hudproblem genom att skippa socker och vete. Det är inte heller bara jag som har en problemfri mage efter att ha skippat socker och vete. 
Och det är inte bara EN forskare som har studerat de enormt stora folkhälsoproblem som numera är förknippade med en enormt för hög konsumtion av socker och vete.

Nu ska jag gå och vispa bodybutter.....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar