söndag 5 maj 2013

En elak kärring

Jodå. 
Jag är elak. Dessutom är jag egoistisk och slarvig. För att inte tala om lat.

Så ser livet ut just nu. Det är väl bara att bita ihop och härda ut antar jag.

Men faktiskt så tycker jag att man borde få ta paus ibland. Få några veckor där man bara får "vara". Några veckor där man inte behöver göra tentor, leta sommarjobb, betala räkningar, bråka med tonåringar, prata med skolkuratorer, kratta gräsmattor, diska, laga mat, ha dålig lukt i köket, gå ut med hunden, luncha hästar, göra barnintervjuer, spela in samtal, göra kompletteringar på fältstudier, laga cyklar, skriva individuella uppgifter om Rågsvedsbor, knåpa ihop genogram, åka till Gävle, tanka bilen, fixa nya sommardäck, laga tak, ringa elektrikern, beställa hämtning av grovsopor, fundera över praktikplats, grunna på ämne för C-uppsats, bekymra sig över pengar, gå på styrelsemöten, fundera över möblering i en ny cafeteria och dessutom slippa vara trevlig.

Fast det funkar inte så har jag märkt.

Senaste dagarna har jag låtit livet trycka ner mej och låtit funderingarna ta över förnuftet, så jag tänkte göra ett försök med att sammanställa mina sammanlagda aktiviteter och funderingar under april månad, skriva ner det och hoppas på att det försvinner ur skallen för gott sedan. 

Så här såg det ut under en månad i mitt kaosliv:

1:a   Nån snor lösenordet på Facebook, måste byta. Dumt. Men vi åt en fantastiskt god kycklingsallad till kvällsmat.

2:a   Föreläsningsdag hemma vid datorn, ungarna har påsklov. Funderar en hel massa på det politiska arbetssättet i kommunen.

3:e   Fastnar i en tankesnurra redan på morgonen då jag läser om hur socker kan påverka cancercellers tillväxt. Försöker plugga till morgondagens omtenta i kursen "livslopp" Går sisådär.

4:e  Hemtenta i nio timmar. Tar lunch för att luncha hästar och åka ner till Kilafors för att låna böcker jag behöver inför tentans andra hälft. Sonen kommer in på eftermiddagen och meddelar att det droppar vatten från taket i köket. Känns bra med tentan, känns mindre bra med läckande kökstak. Barnvakt på kvällen.

5:e  Over and out. Slut i skallen efter gårdagens tenta. Pressar mej igenom en föreläsning om empowement. Intressant ämne, tråkig röst.

6:e   Lördag. Snöar. Sovmorgon, sover ända till strax före sju, ägnar dagen åt städning. De yngsta sov borta så storjäntan och jag hade mysmiddag på kvällen. Skönt att sitta ner och äta i ett nystädat  hus.

7:e  Min tur att släppa ut hästarna. Kökstaket läcker fortfarande. Åker och kollar på "Oz-the great and powerful" med lillasyster på kvällen.

8:e  Hemmadag utan föreläsningar. Diskar och lagar faktiskt mat till alla barnen. Riktigt skön "ensamhemmadag"

9:e Föreläsningsdag om empowerment och KBT. Bloggar om barns rollspel. Har en känsla av att mitt blogginlägg kom sej av att skolan ringde och det var problem kring dottern, men det har jag förträngt.

10:e Hade hovslagaren här. Trevligt, han muntrar upp. Storjäntan tillagade kycklinggryta.

11:e Ensamhemmadag igen. Orkar inte med folk. Läser, klurar och funderar.

12:e Sonen fyller 15. Han firar med att åka iväg på cup. Storjäntan åker till Oslo. Yngstingen är sjuk. Tråkigt lugnt. Jag hinner klura och fundera en hel massa...

13:e Börjar med att läsa om folkhemmets förfall i ett debattinlägg, så dagen ägnas åt funderingar om välfärden. Yngstingen är missnöjd med det mesta så vi är osams större delen av dagen.

14:e Vaknar (av mej själv) halvsex på morgonen. Njuter av tystnad och stillhet. Tar en lång morgonpromenad med vovven.Yngstingen hostar lungorna ur sej, sonen kommer hem från cupen, ryggskadad.

15:e Son hemma och sjuk, yngsting hostande i skolan. Hästutsläpp, pluggande protokollskrivande. Lyssnar på en ljudbok med en bedrövlig uppläsare.

16:e Alla barn i skola eller på jobb. Jag deppar och krattar.

17:e Bra dag. Promenerar med vovven, njuter av vårsolen, städar altanen.

18:e Katterna utan mat. Städar och tvättar. Föreläsningseftermiddag om socialt arbete på samhällsnivå. Bevistar en fantastisk föreläsning om ungdomars nätanvändande på kvällen.

19:e Lönedag. Åker till Bns när ungarna slutar skolan, köper skor till yngstingen och mej själv. Yngstingen är på Tranan på kvällen och eftersom hon skött skolan under veckan och hjälpt till hemma så blev jag tvungen att hämta henne mitt i natten.

20:e Uppe tidigt. Skjutsar ungar på fotbollsträning, byter däck på bilen (konstaterar att de är alldeles för slitna för att egentligen vara lagliga). Barnvakt på kvällen. Chaufför på natten.

21:a Uppe tidigt trots sent i säng. Städar, sonen lagar lunch till sin mormor och morfar som är på väg för att fira hans födelsedag. Familjen syster ansluter lagom till marängswisstunden. Bra dag. 

22:a Upptäcker att yngstingen snott det mesta av mitt smink. Blir sur. Får betyget på min individuella uppgift och på fältstudien. Måste komplettera båda. Får ont i magen bara av tanken. Superdeppdag.

23:e Hemma och deppar. Lagar mat och fixar matlådor.

24:e Kontraproduktiv dag. Sonen praoar.

25:e Hämtar mej inte riktigt från dessa dåliga betyg. Deppar mera. Retar mej på lata och bekväma tonåringar. Får betyget på omtentan. Bra betyg. Humöret vänder.

26:e Guidning på flottningsmuseet för ett gäng Rättvikspensionärer. Ett riktigt humörlyft. Trevlig kväll med alla barnen.

27:e Städdag på fotbollsplanen. Mycket frisk luft och roligt sällskap. 30-årsmiddag hos lillebror på kvällen. 

28:e Vaknar på tok för tidigt. Sonen är på galant humör och städar en massa. Ovant värre. Jag kokar en kastrull Bulgur som jag glömmer. Luktar bränd bulgur överallt. Jag mår illa.

29:e Systern har magsjuka, jag mår illa. Doften av ett råttlik i köksväggen sprider sej. Jag mår ännu mera illa. Livet känns illa.

30:e Luktar avskyvärt i kåken. Trevlig kväll vid församlingshemmet med kase och fyrverkerier.

Tja, det var april månad det. Medan jag skrivit har jag slagits av det faktum att det roliga och trevliga faktiskt överväger det jobbiga och tråkiga. Helt plötsligt, medan jag gått igenom dag för dag (i mina facebookstatusar) så hittar jag en hel massa små guldkorn som gör att livet faktiskt inte känns så himla jobbiga. Jag konstaterar också att mycket av det jag tyckte var jobbigt just då, faktiskt inte är ett dugg jobbigt längre.

Så jag ska nog fortsätta att inte skriva statusar om alla jättejobbiga situationer varje dag. Då kan jag även i fortsättningen gå tillbaka en månad i tiden när allt känns jobbigt, för att konstatera att det inte är så jobbigt hela tiden som jag tycker att det är ibland.

Kontentan av hela detta inlägg blir alltså : Allt är inte så jobbigt och besvärligt som det verkar vara ibland och om det ändå är det så går det jobbiga och besvärliga över också. Någon sa till mej en gång: "Man ska inte stänga dörren till ett jobbigt förflutet. Man ska sätta upp en backspegel så man kan se och glädjas över förändringar och framsteg utan att behöva vända sej om"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar