fredag 8 mars 2013

Åsså var det det här med kvinnodagen....

Idag är det internationella kvinnodagen. Det är en viktig dag för många, det inser jag. Jag inser också VARFÖR den är viktig för många.
Det handlar om kulturer (inte bara långt borta) där kvinnor verkligen är förtryckta, där kvinnor ses som mindre värda därför att männen helt enkelt anses som överlägsen. I det perspektivet är internationella kvinnodagen otroligt viktig att uppmärksamma.
Men ärligt talat : Hur uppmärksammar vi den?

Vanligaste inläggen när det gäller denna dag är : 
Kvinnor ska ha rätt att arbeta heltid.
Jag anser naturligtvis att alla kvinnor SKA ha rätt att arbeta heltid. Fast jag frågar mej: Har de inte redan det? Åtminstone i precis samma utsträckning som männen. (I Sverige i alla fall)
En kvinna som arbetar som yrkeschaufför, skogsarbetare, jordbrukare, verkstadsarbetare, socionom, läkare osv....de kan arbeta hur mycket heltid de vill.
En man som arbetar inom sjukvården, hemtjänsten, lokalvård osv......de har svårt att få heltider. Vari ligger skillnaden?
Det är väl ändå yrkets natur och schemaläggning som avgör, inte könet på arbetaren?

Kvinnor ska ha rätt till lika lön.
Ja, men självklart. Själv har jag arbetat som verkstadsmekaniker. Jag hade till och med högre lön än några av männen, eftersom jag var anställd som cnc-operatör med utbildning, vilket inte alla hade.
Men...en outbildad 22-årig man inom hemtjänsten har ju ändå samma usla lön som en outbildad 22-årig kvinna inom hemtjänsten....eller?
Alltså...lika lön för lika arbete. Det håller jag med om. Lika lön för lika utbildning håller jag också med om. Helt och fullt.
Men, jag håller inte med om att det handlar om män och kvinnor.

Stoppa kvinnomisshandel.
Naturligtvis. Den ska alltid stoppas. Den ska stoppas precis lika mycket som barnmisshandeln och den, kanske inte lika vanliga, manmisshandeln.
Jag såg ett inlägg som Per Holkneckt (för det mesta nykter alkoholist) skrivit idag som handlar om att alkoholen står bakom det mesta av kvinnomisshandeln. Det är ju sant. För alkoholen står bakom det mesta av ALL misshandel, inte bara den på kvinnorna. Det tycker jag vi ska uppmärksamma 365 dagar om året, inte bara en....

För mej känns den här dagen som en dag då vårt samhälle verkligen talar om att kvinnor är svaga och osjälvständiga. Det gör att jag får en känsla av att faktiskt vara mindre värd och jag funderar på hur mycket av "kvinnoförtrycket" som verkligen orsakas av män?
Ibland upplever jag att den orsakas av kvinnorna själva.

Jag arbetade som bemanningsplanerare ett tag. Det innebar att jag hade hand om schemaläggning, sjukanmälningar, semesterplaneringar åt ett helt gäng (i huvudsak) kvinnor på en arbetsplats. 
Där såg och hörde man mycket....
Jag fick telefonsamtal där mammor ringde på morgonen för att anmäla vård av barn. Naturligtvis har alla rätt att vara hemma med sjuka barn, men jag förvånades ändå när jag visste att en del av kvinnorna ifråga levde ihop med barnens fäder.......som var arbetslösa. Jag är inte helt säker på att det alltid var männen som tyckte att mamman skulle vabba när barnen var sjuka.....jag tror att en hel del av kvinnorna tyckte att det var skönt att få en betald ledig dag.

Semestrarna var också ett elände. Ett år kom en kvinna argt fram till mej och sa frankt : "Jag måste byta semesterperiod!" Jag undrade varför och hon svarade, som om det vore självklart : "Min man har ju inte samma period" När jag stilla frågade om inte HAN kunde byta, bara stirrade hon på mej som om jag var dum i huvudet.
Den här kvinnan var ingen kuvad kvinna, jag hade snarare uppfattningen om att det hon bestämde var det som gällde, även för hennes man. Men i detta fall hade hon inte ens pratat med mannen ifråga om semestern. För henne var det bara självklart att det var HON som skulle byta semesterperiod, för hennes arbete var ju inte lika viktigt.
Jag tror att det tänkandet är ganska vanligt hos många kvinnor. Deras arbete är inte lika viktigt för dem som männens arbete är. Jag är inte alltid helt säker på att det är är så männen tänker. Det finns nog många män som gärna skulle ha en annan semesterperiod än de blivit tilldelade. Jag är också säker på att det finns många män som skulle vara hemma och vabba, men de får inte för sina kvinnor.

I det perspektivet förstår jag arbetsgivarna. Vore jag arbetsgivare skulle jag självklart hellre anställa en man som inte protesterar så mycket över semesterperioderna och inte är hemma med sjuka barn så ofta, hellre än att anställa en kvinna som inte ser sitt jobb som viktigt.
Är den situationen skapad utifrån kvinnorförtryck? Nej, jag tycker inte det.

Så jag tar inte tacksamt emot "GRATTIS ALLA KVINNOR PÅ INTERNATIONELLA KVINNODAGEN"
Jag ser det som en förmån att få vara kvinna varje dag. Jag är en stark kvinna, inte ett dugg osäker på mitt värde. Jag har två mycket starka döttrar som inte är ett dugg sämre värd än sonen, och jag tror ingen av dem har en tanke på att de skulle kunna utnyttjas av någon man, eller ha sämre lön än någon man. Jag har en mycket stark mamma, en mycket stark syster och tre fantastiskt starka och självständiga svägerskor.
Jag har också en otrolig pappa som, tillsammans med väldigt många andra män, verkligen visar att män och kvinnor är precis lika mycket värda. Inte bara den 8/3.

Så.....gratulera mej gärna på min födelsedag och min namnsdag. Gratulera mej gärna också på mors dag. Men gratulera mej inte idag...åtminstone inte bara för att jag är kvinna. Det är inte en käft som gratulerar männen bara för att de är män.
Lägg fokuset där det ska vara en dag som idag, där det verkligen behövs. Det är en internationell dag, inte en svensk "kvinnorskahalikalönocharbetaheltid" dag.

Ett förslag kan vara att lägga fokus på sportvärlden, eftersom den världen är det enda området där jag faktiskt upplevt att jag blir behandlad annorlunda för att jag är kvinna. När sonens tränare pratar kioskbemanning pratar de med mej. När de pratar sonens innebandykunnande pratar de med......tja, inte med mej i allafall, men när de pratar med de andra ungarnas föräldrar om det sportsliga så pratar de med fäderna.....

Ha en bra dag, var rädda om varandra....både kvinnor, män och barn.

3 kommentarer:

  1. Jag håller helt och hållet med! Slopa kvinnodagen, alternativt inför en mansdag om syftet nu är att skapa jämlikhet mellan könen..

    SvaraRadera
  2. Trevligt att få lite medhåll ;), även om min mening inte är att den kanske helt skulle slopas. Intentionen är god och många delar av världen behöver nog en dag där jämställdheten uppmärksammas extra. Men varför inte kalla den jämställdhetsdagen? Och sedan kan vi ju komma ihåg att vi redan lever i ett väldigt jämställt land och att vi kvinnor kanske sätter upp våra gränser själva ibland...

    SvaraRadera
  3. Internationella mansdagen är 19/11.

    SvaraRadera