måndag 25 mars 2013

Tio saker som kan reta upp en sten.....eller åtminstone mej.

Jag tillbringade morgonen med att uträtta lite ärenden på "byn" idag och kom att tänka på en del saker som retar upp mej. Jag har i och för sig sovit dåligt, känner mej konstant stressad och därför på halvdåligt humör mest hela tiden, men jag tycker faktiskt att det finns en del saker som folk lätt kunde undvika för att inte reta upp mej ännu mer:

1:  Parkera inte en bil med släpvagn utanför verkstadsingången på Nyboms för att gå in och fråga något. Det betyder att jag inte får plats vid bensinpumpen med min bil om jag kommer söderifrån och ska tanka. Det är tanklöst och dumt att tvinga mej att åka längre bort för att vända bilen innan jag kan tanka den.

2: Ta upp plånboken direkt när du packat upp alla varor på bandet vid kassan på konsum. Vänta inte tills kassörskan talar om summan för inköpen för att då börja fumla i den jättestora handväskan och leta efter plånboken. Det finns faktiskt möjlighet att hinna dra både coopkortet och betalkortet INNAN alla varorna hunnit för "blippen". Spar tid för dej, irriterar mej mindre.

3: Smaska inte med tuggummit. Speciellt inte i telefonsamtal. Det är tämligen irriterande och det enda som kan göra det värre är om man samtidigt (vid varje smaskning) smäller små bubblor med tuggummit inne i munnen. Det kan faktiskt få mej att explodera av irritation.

4: När man åker 16.15-tåget hem från Gävle ska man inte sätta sej ner, ställa alla väskor på en sätet bredvid och sen säga till alla som frågar om det är ledigt att "Nej, jag väntar på någon". Det är otroligt elakt och egoisktiskt och innebär förmodligen att en av de människor som frågat får stå hela vägen till Ockelbo.

5: Möblera inte om inne på cafeterian på högskolan. Eller jo, det kan man göra om man gör det smartare. Att göra det på ett sätt som gör att det blir trångt och eländigt och svårt att först hälla upp kaffet och sen ta sej fram till mjölken......det är bara irriterande.

6: Prata inte illa om mina barn, syskon eller föräldrar. Ska det pratas illa om dem så sköter vi det själva, håller det inom familjen så att säga....och ja, jag får gnälla om det mina barn gör inför andra, men andra får inte gnälla över mina barn till mej. Det är så det funkar bara....

7: Lämna ALDRIG stekpannor odiskade i köket. Det är okej att hälla vatten i dem för blötläggning en halvtimme eller så innan man diskar ur dem, men behövs inte det så ska stekpannan diskas direkt efter användande. Jag är mycket medveten om att detta gäller enbart i mitt eget kök och att det gäller bara oss som bor här (Se punkt 6)

8: Om man ska åka med tåget från Kilafors tidigt på morgonen, ska det då vara så svårt att parkera sin bil intill någon annan bil. Om man inte klarar av det utan måste ställa sej så att man har två meter tillgodo på var sida om sin egen bil, då ska man inte ha körkort. När tillräckligt många gör så kan det innebära att jag måste parkera min bil uppe på Konsum och GÅ till stationen eftersom den inte får plats på stationsparkeringen.

9: Apropå stationsparkeringen; När det är en lång vinter med massor av fallande snö, kan det vara ha en plan på att åtminstone rätt ofta ploga ovan nämnda parkering. Det är inte kul att knappt kunna lirka in bilen mellan snövallar, isklumpar och bilspår. Okej, jag vet att det står bilar där på dagarna, men jag tvivlar på att parkeringen är full sent på kvällen eller jättetidigt på morgonen. När jag ändå håller på kan jag tillägga att det är INTE kul pulsa från parkeringen till perrongen heller....

10: Tala inte om för mej att jag är "löjlig" för att jag gillar vampyrer och Justin Timberlake. Det är mitt intresse och om man inte förstår det så kan man bara vara tyst. 

JA....jag är helt medveten om att det är helt mitt eget ansvar om jag väljer att reta upp mej till vansinne över såna här saker. Jag är också helt medveten om att jag inte bryr mej så mycket om det när jag är pigg och ostressad. Men idag är det så att ungefär allt retar upp mej så därför tänker jag undvika alla situationer som stör mej och bara sitta här vid datorn hela dagen. Och nej, ingen har att göra med om jag väljer att ta några små pauser från pluggandet för att spela Pioneer......

Godmorgon (från en i vanliga fall ganska godmodig och glad Anna.....)



1 kommentar:

  1. Men ... lilla goa draken :-) ... va det pyser och väser och bolmar; som det också gör hos den här draken ibland ...det ordnar sig ...
    Sen kommer det nya "drakdagar" ... som också kommer att gå förbi.
    Kram.

    SvaraRadera