fredag 29 juni 2012

Tillit


Den svensk-amerikanske moralfilosofen Sissela Bok (Dotter till Alva och Gunnar Myrdahl) sa en gång: "Tilliten är en samhällelig tillgång som bör skyddas lika mycket som luften vi andas eller vattnet vi dricker" Hon menar även att uppriktighet och ärlighet är en viktig förutsättning för tillit och samarbete medan lögn, förställning och bedrägeri förstör den livsviktiga tilliten.
Det här med tilliten är ju ganska självklar, eller hur? Man behöver ha tillit till dem man har omkring sej. 
Alltså, om inte mina barn kan lita på att jag är uppriktig och ärlig så kommer inte vår familj att fungera alls.
Eller, om den som har ett arbete inte kan vara säker på att lönen kommer när det är sagt, då blir det ju liksom inte lika intressant att arbeta för den arbetsgivaren.
Det här är ju så självklart, så det är ju inget att fundera på ens.
Men, jag funderar ju ändå. Och något som jag funderat på mycket sista tiden är kommunens politik. Lyckligtvis så har dessa funderingar så lämpligt sammanfallit med en par kurser i statsvetenskap så jag råkade ju även låna några böcker på biblioteket som gjorde att jag kunde fundera ännu mera.
Alltså, kommunpolitiken då ja.
Där är det viktigt med tillit.
Vi har ett demokratiskt land, vi får rösta på vem vi vill. Det är ju helt suveränt tycker jag. Vi har flera olika partier som vi kan rösta på i kommunalvalen. Vilket ju är bra. Valmöjligheter är alltid bra.
Senaste valet röstade många på ett nytt parti som "fötts" inför valet. Då borde de ju ha fått en del att säga till om tycker man. Problemet var bara att många av de "andra" partierna inte ville ha så mycket att göra med det "nya" partiets ledning. Då gjorde man så att fyra andra partier slog sej ihop och bildade majoritet så att man inte skulle behöva ha så mycket att göra med det hemska människorna i det nya partiet. Helt lagligt förvisso, men ur etiskt perspektiv inte så kul kanske.
Nu hade ju kommunens medborgare röstat, men resultatet blev ju i slutändan inte hur vi röstat. Det hade varit acceptabelt om man alierat sej INNAN valet, då hade invånarna vetat vad de röstat på, men det var nu inte så det gick till.
Så hur ska jag då kunna ha tillit till de politiker som sitter i kommunledningen? De har ju inte varit uppriktiga och ärliga tycker jag. Det var ju så hon sa, Sissela: Uppriktighet och ärlighet är viktigt för tilliten och samarbetet.

Jag har också läst på lite om korruption. Korruption kan t.ex vara när motivet till ett agerande är egenintresse. Det behöver inte bara vara att någon gynnas ekonomiskt, utan det kan också vara när agerandet gäller den egna prestigen.
Den vetskapen får mej genast att tänka på den fantastiska skoldiskussion som förts i den här kommunen.
Det var nämligen någon som helt plötsligt kom på att : Ja, vi bygger om en tom skola mitt i stan och gör ett JÄTTEhögstadium där. Då kan vi lägga ner tre andra högstadium i kommunen och slå ihop skolor så vi kan lägga ner några byskolor! 
Det finns absolut INGENTING som påvisar att det skulle vara bra med en jättestor skola mitt i Bollnäs värsta gettoområde, men förslaget har drivits hårt. Socialtjänst och polis vill absolut inte ha något högstadium på det området, men det verkar inte ha någon betydelse. Människorna som kom med förslaget har bestämt sej.
Jag (och förmodligen flera med mej) kan inte låta bli att tänka prestige....och att ta beslut utifrån egen prestige räknas som korruption....
Nu blev det inte riktigt som de prestigefyllda hade tänkt sej men de har ändå vunnit en liten delseger. De blir av med några byskolor. Och eftersom det då blir trångt på den närliggande skolan så kan de nog flytta den skolans högstadium till kommunens tätort om några år, då är de ett steg närmar sitt jättehögstadium.
De har faktiskt varit så duktiga att de lyckats övertala kommunfullmäktige om att det är ekonomiskt lönsamt att rusta en nersliten skolbyggnad i tätortens gettoområde och samtidigt lägga ner tre stycken fullt fungerande byskolor.
Eller nej, kanske inte.... 
Nu är det ju så att byarna som riskerar att förlora sina skolor har mycket kompetenta invånare, och de har kunnat visa att det inte är så speciellt ekonomiskt lönsamt alls.
Men det har de prestigefyllda inte brytt sej så mycket om. De har bara bytt anledning till att det skulle vara försvarbart. Lärarkompetens var ett försök. Trygghet för barnen ett annat....
Men nu har man i allafall röstat igenom beslutet i kommunfullmäktige om att lägga ner tre skolor, varav vår lilla byskola är den minsta med knappt 60 elever.
Eller nja, tydligen är det så att det inte är klart för att genomföra beslutet, för man har bara beslutat om att besluta eller nåt sånt.
Eftersom man erkänt att förslaget behöver konsekvenskontrolleras och att många uppgifter saknas så kan man ju inte besluta om att genomföra beslutet förrän man sammanställt ett riktigt förslag.
När någon ifrågasatte huruvida man skulle ta ett beslut om nedläggning innan det var klarlagt att nedläggningen över huvudtaget var försvarbar i något perspektiv så fick man svaret att : Ja, det är så man gör inom kommunen.

Tilliten ja. Eftersom tilliten är en samhällerlig tillgång, så kan jag ju säga så här: Kommunen har blivit en hel del tillgångar fattigare....

(Nu vill jag påminna om att detta är en blogg där jag ventilerar mina åsikter och inget annat. Inlägget är inte på något sätt vetenskapligt förankrat. De böcker jag härleder en del  till är "Korruption, maktmissbruk och legitimitet" av S.Andersson, A. Bergh, G.Erlingsson och M.Sjölin,(red) samt "Tillit i det moderna Sverige" av L.Trädgårdh (red)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar