tisdag 31 december 2013

Årskrönika på gott och ont 2013



Ett av de roligare sakerna med att ständigt skriva statusar på Facebook är att man, när man ska skriva sin årskrönika, har stor koll på när och var saker hände....

Januari:
Var pigg och frisk. Städade ut julen redan den 6/1 eftersom katterna rivit julgranen. Började skolan igen den 8:e med en föreläsning om funktionshinder.
Verkar ha haft bekymmer med bananflugor eftersom jag placerade ut alkoholfritt vitt vin med diskmedel i köket. (Nu har jag lärt mej att glögg fungerar bättre)
Justin Timberlake släppte ny musik för första gången på flera år och jag var tacksam.
Den 14:e var det Golden Globegalan och sommarvärme i Los Angeles och -19 i Segersta.
Annars ser det ut som jag mest befunnit mej på innebandymatcher, bandymatcher och högskolan i Gävle.

Januari var också månaden då vi var tvungna att ta beslutet om att ta bort två av våra katter.
Det var också då veterinären kom och inspekterade vår kanin eftersom en av hästtjejerna ringt och anmält att vi tydligen tog död på våra kaniner genom att svälta ihjäl dem.
Jag körde på en tenta och någon tyckte tydligen att det fanns anledning till oro för min son så de ringde till socialtjänsten och anmälde anonymt.

Februari:
Började läsa/lyssna på "50 nyansertriologin" Stor händelse som jag inte ångrar.
Jag verkar också ha glatt min familj en hel del i början av månaden eftersom jag tydligen drabbades av en influensa som satte sej på stämbanden. Varsågod!
Muntrade upp mej själv med att köpa en mixer.
På lördagskvällarna samlades familjen framför teven och imponerades av Danny och Gina när de ledde melodifestivaluttagningarna.
Alla Hjärtans Dag firade jag romantiskt storslaget med ett seminarium på högskolan om fattigdom och hemlöshet.

Som jag tidigare nämnt inleddes månaden med en rejäl influensa.
Vi fick också till ett par mindre trevliga möten med skolan efter att sonen strulat till det lite för sej.
Tillbringade även en del tid i februari med att hälsa på min syster som lyckades få till en hjärtmuskelinflammation och låg på sjukhus. 

Mars:
Rivstartade med att köpa nya mobiltelefoner åt ungarna. Sen var nog pengarna slut...
Den 2:a stormade det rejält i Segersta och jag hade laddat med vattenhinkar och stearinljus.
Det var även fältstudiedags på utbildningen så jag och min studiekamrat gjorde ett oerhört fascinerande studiebesök hos en samling mammor till missbrukande och kriminella ungdomar. Det är då man inser hur bra man har det.
InnebandyDM i Bergvik gav en seger till sonens lag och en tröja med "matchens lirare" på till sonen. Stolt mamma.
Månaden avslutades med att jag fick en blombukett av min mamma. Har inte en aning om varför, men glad blev jag.

Denna månad fick jag spendera att stort antal kronor på att byta hjullager på bilen. Bilmekanikern var glad, jag var mindre glad.


April:
Hade många föreläsningar och många tentor. Men våren började tidigt och solen sken så det gjorde inte så mycket.
Den 12:e fyllde sonen 15 år. Det firade han genom att dra på innebandycup i Katrineholm. Storjäntan firade honom med att sticka till Oslo. Närheten i familjen verkar vara stor.
Hunden fick ta sitt första bad för säsongen (i ett dike) och jag städade altanen.
Jag var också på en otroligt intressant föreläsning om barn och ungdomars internetsurfande. Fantastiskt vad denna lilla ort ordnar.
Den 27:e fyllde lillebror 30 år och bjöd på en kanonmiddag i Herte. Känner hur jag dreglar än när jag tänker på hur gott det var.

Någon kapade mitt lösenord på facebook, jag blev sur.
Började droppa vatten från taket i köket. Tydligen håller inte skarvarna på hustaket för hur mycket is och smältvatten som helst.
Avslutar månaden med att få känna doften av ett djurlik som ligger någonstans i någon vägg vid köket.

Maj:
Lyssnar på en massa böcker av Jussi Adler Olsen. Den författaren kan uttrycka sej han minsann.
Fick även klart med sommarjobb heltid hela sommaren. Underbart. Därför fick jag också utbildning i brandsäkerhet och lyftteknik. Man lär så länge man lever...
Den 18: var det eurovisionsschlagerfinal. Alla barnen och nåntill samlades i sofforna. Ingen var överrens med kul hade vi.
Dagen efter hade jag gräsklippningspremiär. Hej sommar.
Den 21:a fyllde min yngsta 14 år. Hon och jag firade med att käka på Hambo. Hennes syskon firade inte alls.
Routern gick sönder i Maj också. Inser just att vi varit utan wifi i kåken mellan maj och december. Hur har vi klarat oss?
I morsdagspresent fick jag en t-shirt av yngstingen med texten "Stör mej inte, jag är redan störd" Tack ?

Djurlikslukten håller sej kvar i köket och innebär att köket är i princip oanvändbart första delen av maj.
Vi fick också slakta en häst hemma på gården, förvisso icke vår egen men det känns ändå när man måste ta bort ett djur som man lärt känna.
En rejäl förkylning kom också och hälsade på denna vårmånad
Ungdomarna i byn började vara ute på kvällarna. Det blev en tid full av konflikter och bråk för den yngsta dottern.
Punktering på bilen var inte heller någon höjdare.
Vi roade oss också med en anmälan om sexuellt utnyttjande och fick spendera en del tid på polisstationen i Söderhamn, yngstingen och jag.
Routern rasade. Wifi försvann och internetanvändandet begränsades till mobildatatrafik och en enda stationär dator för fyra personer. Irriterande ilandsproblem.
Idrottshallen i Ljusne brann ner. Inte ett rent personligt bakslag kanske, men lite synd ändå.

Juni:
Börjar lite lätt med att åka till Hudiksvalls sjukhus för att magnetröntga storjäntans höft
Slet hårt med att kapa ner en stor del av häcken som omger gräsmattan. Välbehövligt med slitsamt.
Tillbringade den 8:e med att titta på prinsessan Madeleines bröllop. Sånt gillar jag.
Började sommarjobbet på Ekebo psykiatriboende.
Midsommarfirande på Hembygdsgården. En riktig höjdare då Segersta går man ur huse.
Nalta spelade på Hembygdsgården och på kvällen var det kyrkokörens midsommarkonsert i kyrkan. Så vackert och fint.
Fotbollsskolan drog igång på Landa IP. Fullt med ungar. Fullt med ledare. Fullt med skoj.
Fick en vacker blomstergrupp av Nilla. Vet inte varför men glad blev jag.
Sonen konfirmerades också denna månad. Han fick 10 burkar Pringles av mej i konfirmationspresent. Han blev gladare än gladast.

I Juni fick vi göra ännu en polisanmälan. Detta efter att den tidigare anmälde tonårspojken tyckte att han skulle stampa på yngstingens mobil för att visa att han var sur på henne. Försäkringsbolaget vill ha en polisanmälan för att ersätta mobilen...
Konstaterade också denna månad att man inte ska arbeta på midsommarfiranden, gudstjänster, fotbollsskolor när man samtidigt arbetar heltid både nätter och dagar.

Juli:
Kolbulleafton på hembygdsgården. Välbesökt och trevligt.
Sonen fick moppekort. Efterlängtat och trevligt.
Fick ersättning från försäkringsbolaget för den tidigare sönderstampade mobiltelefonen. Glad yngsting.
Avslutade månaden med släkt och vänner i tältet på gräsmattan för att fira både min födelsedag och föräldrarnas bröllopsdag.

Fick även denna månad åka in på ett möte med socialtjänsten. Denna gång hade någon varit orolig för yngstingen.
I slutet av månaden fick vi ha nära kontakt med både socialjour och polis mitt i natten. Detta resulterade i en ivägskjutsning av yngsting och en polisanmälan på sonen.
Regnet stod som spön i backen en stor del av juli och jag jobbade alla dagar utom fyra.

Augusti:
Var på storfest med sagotema. Firade lillebror och lillebrorsambo. Kul och mycket folk.
Yngstingen började ny skola och allt verkar frid och fröjd och stort hopp om att slippa allt bråk som varit i den gamla.
Fick även beslut från kommunen att de gör ett undantag och ger yngstingen busskort trots att hon inte går på närmaste skola. Tack för det.
Klippte håret och började första kursen för terminen på högskolan.

Nya möten med socialtjänsten. Denna gång angående händelserna i juli. Handläggaren kommer att utreda om behov om stöd.
Augusti präglas annars av mycket jobb, mycket huvudvärk och lite sömn.

September:
Fotbollens dag på Landa IP och funktionärsupptakt på Sävstaås. Årstiderna krockar!
Det var kyrkoval och storjäntan fyllde 20 år.
Fick fina päron i päronträdet för första gången på flera år.
Lagade bilen och blev glatt överraskad över favvomekanikerns låga priser.
Fixade terminens första tenta med gott resultat och gladdes över den omvälvande nyheten att Justin Timberlake kommer till Sverige i maj.

Har tät kontakt med sommarkollegor som mår dåligt. Blir intervjuad av en utredningsgrupp angående den situation som råder på Ekebo.
Blir förkyld igen och plågas däremellan av en otroligt irriterande klåda.

Oktober:
Praktiserar och trivs på BUC i Söderhamn.
Lär mej även sticka raggsockor och får äntligen boka biljett till JT:s show i Stockholm i maj.
Fick en blomstercheck från omvårdnadsförvaltningen. Förstår inte varför.
Det är bandypremiär och Jamie Dornan får rollens om Christian Grey. Mycket att glädjas åt.

Planeringsmöte på socialtjänsten. Får beviljat föräldrarstöd. 
Yngstingen blir hotad med att få skallbenet intryck om hon visar sej i Bollnäs. Polisanmäler.
Sonen blir kallad till polisförhör angående händelserna under juli månad. Jag är vittne och får inte vara med under förhöret. Skickar storasyster.

November:
Massor av bandy. Soligt och vackert. Trivs fortfarande på praktikplatsen.
Avslutar ungarnas pappas bankkonton. Kvarlåtenskapen uppgick till 84 öre.
Catching Fire har premiär och storjäntan och jag går på bio.
Virkar en rosa badrumsmatta och målar om trappan.
Sista dagen i månaden firades med ett smaskigt julbord på Kungsholmen.

Sätter igång med utredningen på öppenvården i Bollnäs. Två gånger i veckan för att kanske kunna få till en fungerande relation med yngstingen.
Storjäntans bil går sönder vilket innebär att eftersom jag kan samåka men inte hon så blir jag utan bil när hon jobbar.
Besiktar bilen som blir underkänd.

December:
Man börjar spela in "Femtio nyanser av honom" i USA
Får adventsmysig här hemma och går ut och äter tillsammans med studiekamraterna.
Friskolan i Segersta får godkänt och alla blir glada.
Bakar de traditionsenliga pepparkakshjärtarna i köket, stickar julklappar och firar jul hos lillasyster.
Får även besök av mellanbror som fixar vårt wifi som varit kaputt sedan maj. Lyckan är stor.

Får besked om att det blir rättegång i Hudiksvall. Träffar advokaten ena veckan, rättegång veckan efter.
Sonen döms till 30 timmar samhällstjänst, 1200 kr i skadestånd och 500 kr till brottsofferjouren.
Efter rättegången tar orken slut hos mamman. Sjukskriven två veckor.
Två rejäla stormar drar över Segersta. Strömlöst vid den ena.
Systersonens pappa blir allvarligt sjuk och ligger f.n nedsövd i Uppsala. River upp otroligt mycket känslor hos mina egna yngstingar och allt blir lite extra jobbigt.
Ombesiktade bilen. Fortfarande underkänd.
Avslutar året som jag började med en ordentlig förkylning.

Mitt mål med nästa årskrönika är att det ska vara mindre röd text än svart varenda månad.





1 kommentar: