söndag 17 februari 2013

Det skulle jag ALDRIG göra....

Jag har tillbringat över 60 timmar den senaste tiden med att lyssna på "tantporr". Jo, det är vad jag fått höra från flera håll när jag talat om vilken bok jag lyssnat på.
Jag har frågat de personerna om de läst boken. Ingen av dem har gjort det.
Intressant faktum tycker jag.....
Är det inte så med alldeles för mycket???

"Jag tittar inte på melodifestivalen, det är ju ett skitprogram"
"Skulle aldrig läsa 50 nyanser av honom, det är ju bara snusk"
"Jag skulle aldrig titta på Twiligt, det är ju inget för vuxna"
"Vampire diaries, fjantig tonårsserie som bara småbarn kollar på"
"Jag tänker inte äta LCHF-mat, det är bara en diet för att snabbt gå ner i vikt och dessutom farligt med alla fettkanter"

Men hallå.....vad mycket man missar när man redan bestämt sej för vad man tycker, innan man VET vad man tycker alltså.

Melodifestivalen då....okej, jag erkänner villigt att det inte är mitt favoritprogram. Förra året fick jag för mej att jag skulle kunna säga till omvärlden att jag inte sett en enda minut av den, men inte för att det ÄR ett skitprogram, utan för att jag fick för mej det.
I år har jag hållit mina barn sällskap i tevesoffan. Det är fortfarande inte mitt favoritprogram, men jisses vad roligt vi har haft. Några bra låtar har nått trumhinnorna och jag är superimponerad av programledarna. Jag har svårt att förstå hur folk röstar, men det är ju deras problem. Jag och ungarna har roligt ändå.
Och skulle det vara så att jag skulle tycka att det verkligen var ett skitprogram så skulle jag låta bli att titta på det för att jag av erfarenhet skulle veta att jag tyckte det var uselt. Däremot skulle jag få så lov att acceptera att alla inte håller med och jag skulle aldrig ringa och störa min syster och min äldsta bror under tiden programmet sänds.

50 nyanser då.....JA, det är lite "tantporr" (eller mycket). Men faktiskt...jag tror inte att så många som läser den faktiskt läser på det sätt som vissa läser porrtidningar. 
Själv är jag otroligt överväldigad av boken. Den innehåller allt och är skriven av en fantastisk författare. Det är nog med råge den allra bästa bok jag läst faktiskt (får möjligen konkurrens av Stieg Larssons millenium)
Man får tänka sej in i ett otroligt skadat barn och hur det barnet som vuxen kommer ikapp och dödar sina demoner ett efter ett. Tänk vad jag hade missat om jag lyssnat på alla som sa att det bara var "tantporr"
Och tänk vad många missar som inte ens tänker läsa den på grund av sitt eget fördömande utan att själv ha testat.

Twiligt då......Jag erkänner; jag hade inte alls tänkt se de filmerna, eftersom jag hört vad alla andra hört..att det är en tonårssaga. Men när mina tonåringar började tjata inför premiären på fjärde filmen så började jag tänka att om den är så viktig för dem så behöver jag i alla fall veta vad de pratar om. Så jag tog hem dem och tittade på dem i tur och ordning. Sen gick jag på bio och såg fjärde filmen......TVÅ GÅNGER!
Den innehåller evig kärlek, tonårsexprimenterande, vänskap, gränssättning, spänning......
Jag var på ett föredrag om "twiligtturism" och fick lära mej att de största fansen av twiligt är kvinnor i min ålder och äldre. Jag har träffat män i min ålder som är precis lika galen i dessa underbara vampyrer som mej.
Tänk vad jag hade missat om jag inte kollat.

Vampire diaries då.....relationer, existentiella funderingar, mystik, passion.......hur många över 15 år har ens sett ett avsnitt???

LCHF då....Javisst, det finns de som äter det slaviskt. Som spar alla fettkanter på köttet och som aldrig äter en frukt. Låter man dessutom bli att dricka tillräckligt med vatten så kan det bli problem, som t.ex förstoppning.
Och ja, man går ner i vikt (en del ganska fort också). Och visst kan man använda det som en diet i två månader och sen sluta och gå upp alla kilo lika fort igen, precis som med alla dieter.
Jag började med LCHF kosten av helt andra skäl. Jag hade hört om flera stycken med ledvärk som blivit av med värken av att skippa kolhydrater, och eftersom jag hade en sambo med fruktansvärd värk var det värt att prova.
Jag har också alltid haft problem med min mage (magsår och svullnad). Det försvann med min nya kost.
I och för sig flyttade sambon och vi började äta annan mat och att äta kolhydrater samtidigt som man äter fet mat ger motsatt verkan, man går upp i vikt med en rasande fart, men det hör inte hit.
Sedan några månader äter vi en kost som vi alla mår bra av. Det är en blandning mellan itrim och lchf. Dvs, vi lagar maten med riktig grädde, riktigt smör och riktig cremefraiche, eftersom jag inte kan se någon fördel alls med att först ta bort allt fett i produkter för att sedan tillsätta all näring man behöver och de egenskaper produkten behöver på kemisk väg. 
Vi äter väldigt lite frukt men varje morgon inleds med en smoothie på bär, youghurt, grädde och frön eller nötter.
Vi äter inte pasta, potatis eller bröd. Godis och fikabröd är helt borta ur tankevärlden. Och tänka sej: VI MÅR JÄTTEBRA! Vi är mätta och belåtna, sonen med humörproblem är lugn, heldagarna i Gävle är inga problem och min mage mår som en dröm.
Sonen har gått ner i vikt och fått mera kondition, dottern tränar flera gånger i veckan och jag tappar kilon (om än sakta eftersom jag har problem med för god mat som leder till för stora portioner)
Hade jag lyssnat på andra hade jag aldrig provat.....och missat en hel massa.

Vad vill jag då säga med detta ganska långa inlägg?
Jo....det är okej att inte tycka om allting. Men att inte tycka om när man inte provat gör ju att man förlorar så mycket som faktiskt berikar....
Det finns en hel massa jag inte tycker om:
Jag har tittat på skräckfilmer och psykoliska thrillers.....och gillar det inte. Jag tycker helt enkelt inte om att vara rädd när jag ser på film.
Jag har tittat på "Big brother" och fullständigt avskyr det eftersom det är ett program som aldrig skulle fungera om man inte söp ner deltagarna och det är inte sånt jag tycker att man ska förmedla.
Jag har sett på "Top model" och konstaterar att min yngsta tonårsdotter inte får se det eftersom jag inte vill att ungdomar ska lära sej att de idealen är något att söka efter.

Man måste inte ens prova allt man inte har gjort, det är sant. Men det jag vänder mej så emot är när någon verkligen fördömer sånt de egentligen inte vet något om.
Är det så svårt att bara säga : "Nej, jag har inte provat och jag är inte så intresserad av att göra det heller", istället för att säga "Nej, jag har inte provat och jag skulle inte göra det heller för det är bara skit"

Så...min uppmaning denna vackra söndagmorgon är : Läs 50 nyanser av honom, titta på Twiligt, titta på Vampire, True blood och Glee, ät kolhydratfri kost och gå på bandy (Nej, bandy är inte heller bara skit, det är en mycket trevlig sport med mycket trevliga supportrar och härlig stämning på arenan, speciellt när det är derby)

Eller gör det inte......

2 kommentarer:

  1. Kul att du dök upp igen. Började bli lite långt sen förra inlägget.
    Har ätit LCHF i ett år och minskat i vikt. Ska fortsätta 2 år till innan jag är nere på "normalvikt" Sen skall jag fortsätta med samma koncept resten av livet men med vissa modifikationer. Så får det bli. Oavsett vad som tycks. Ha det bra

    SvaraRadera
  2. Tack för det ;)
    Jo, det har varit en hel massa annat i skallen sista tiden, men längtan efter att skriva av sej blev för stort till slut.
    Det är intressant att se att debatten äntligen börjar ta ordentlig fart och att fler och fler börjar erkänna möjligheten att det faktiskt är kolhydraterna som ställer till det. Undersökningar börjar ju dessutom peka på att socker och gluten påverkar både bokstavsdiagnoserna och cancercellerna.
    Jag går nog aldrig mer tillbaka till mackor, pasta och fikabröd.

    Ha det gott själv!

    SvaraRadera