måndag 7 januari 2013

Årskrönika 2012 del 2. Det hemska halvåret....

Känner att jag inte riktigt kommer vidare i bloggtankevärlden om jag inte får resten av 2012 ur världen, så.....här kommer det. Det jobbigaste halvåret:

Vecka 27:
Almedalsveckan, mycket intressant att följa i media. Kolbulleafton på hembygdsgården, massor av folk. Köpte 13 kg vattenmelon.

Vecka 28:
Översvämningar i Mariannelund. Feber av bromsbett. Fick nästan full pott i tentan i politiskt entrepenörskap och regnet öste ner nästan hela veckan. Hade en heltrevlig kväll med studiekamraterna på Långnäs. Trivdes på Marits kanonparty på hembygdsgården och avslutade veckan med namngivningskalas och Magnus Uggla i Bollnäs.

Vecka 29:
Yngstingen tillbringar veckan som bonddräng i Vallsta. Bromsfeber igen. Gudstjänst med syskonen i Ovanheden.

Vecka 30:
Storjäntan i Lund. Romansen mellan Ashton Kutcher och Mila Kunis uppdagas. Kristen Stewarts "otrohet" upptäcks. Sonen stack till Alex i Barkarby och jag blev getingstucken.

Vecka 31:
Födelsedagsvecka. Deppvecka. Började titta på True blood från första säsongen, dåligt med nattsömn. Fick trerättersmiddag av yngstingen och hennes moster. Solen visar sej ofta och jag kokar saft och sylt.

Vecka 32:
Mycket vampyrer. Läser om Putnam och policyprocesser. Det är OS i London och favoritsvågern (den enda svågern) fyller år. Prins CarlPhilip bil överfallen och kvällstidningarna får massor att göra.

Vecka 33:
Alla tre barnen borta hela veckan, grottar ner mej i analyser av mej själv. Deprimerande. Fascineras av Cronenbergs och Pattinsons kapitalistteorier och det är allsång i Särsta.

Vecka 34:
Skolstart för de yngsta, innebandystart för sonen. En omtenta i forskningsteorier. Massor av fotboll på Landa IP och massor av True blood i datorn. Hellediga dagar från högskolan.

Vecka 35:
Söker häckklippare, lyckas dåligt. Kursintroduktion på högskolan. Får ta emot beskedet att yngstingarnas far har slängt sej framför tåget. Informerar barnen. KAOS. 

Vecka 36:
Första tandläkarbesöket på flera år, överlevde. Bloggar om döden och har ont i halsen. Lusläser psalmer och sångtexter, konfererar med barnens lillasysters mamma. Skjutsar storjäntan till nya jobbet i Sigtuna.

Vecka 37:
Fick äntligen dödsbuden, identifieringen var klar. Pluggar officialprinciper och försöker få allt att fungera. Äldsta dottern fyller år och jag tittar på Magic Mike. 

Vecka 38:
Har en heltokig kattunge och åker på bandyfunktionärsupptaktsmöte. Hästen åker till slakt och yngstingen mår helkasst. Skickar ner yngstingen till äldstingen i Sigtuna några dagar. Dödsannonsen kommer ut i tidningen.

Vecka 39:
Underhållet för barnen upphör. Efterlevandepensionen till barnen har inte kommit igång än. Kaos i kassan. Får ett elakt anonymt brev angående Thomas begravning. Svarar via bloggen. Träffar prästen ang. begravningen. Konstant huvudvärk. Klippte håret tokkort och går på bio och ser "Snow white and the huntsman"

Vecka 40:
Begravningsplaneringar. Begravning. Städar och bakar tårtor. Många intryck, dottern hemma från Sigtuna över helgen tack och lov. Lär känna exsvåger med familj på nytt. Tacksam över det! 

Vecka 41:
Läser om LVU. Försöker hantera vardagen. Krismöten i skolan, barnen fungerar inte så bra just nu. Ytterligare en begravning, denna gång i Ytterhogdal. Blir faster igen till Astrid. Höststädar kiosken på Landa IP och får hjärtklappning så fort jag äter.

Vecka 42:
Första snön kommer neddalande, kaninerna får vinterfint. Städdagar, styrelsemöten och innebandymatcher. Hinner inte med.

Vecka 43:
Byter till dubbdäck. Ringer rörmokare pga den eländiga kattungen. Hemmapremiär i bandyn. Innebandy i Alfta och jag har huvudvärk och yrsel.

Vecka 44:
Stormen Sandy drar in över USA:s östkust och jag har en tenta. Barnen har höstlov och vi bestämmer gravplats. Köper ny tvättmaskin och börjar kolla på Vampire Diaries. Urnnedsättning på Hanebo kyrkogård. Mycket fin stund.

Vecka 45:
Ny kursupptakt och presidentval i USA. Många samtal från skolan, fortfarande kaos där. Tänder ljus på graven på fars dag och Twilightgänget börjar promota BD2 på allvar.

Vecka 46:
Förkyld. BD2 premiär. Retar upp mej på att folk inte följer åldersgränserna (även om det är korkade gränser)  Dottern jobbar hela helgen så jag är utan bil.

Vecka 47:
Möte på skolan....igen. Problem....igen. Seminarie i Gävle och får besök av mellanbror med familj. 

Vecka 48:
Skola i Gävle och adventspyntande. Lagar det sista hos tandläkare och får bilen godkänd på besiktningen. Massor av snöande, buss och tågtrafiken inställd. Innebandymatch inställd pga snön, bakar pepparkakor istället.

Vecka 49:
Ont i ryggen. Skottar snö. Skottar snö. Skottar snö. Får en blomstercheck av Ewa på posten, blir glad så jag gråter. Skolbussen inställd. Mina barn får vara hemma. Stickar mössor och skottar snö. Lillasysters rygg kraschar. Dissar ett julbord för att vara barnvakt istället. Har namnsdag och det är premiär på Julmust.

Vecka 50:
Virkar dörrkransar, får besök av veterinär efter anmälan om bristande djurhållning.....dvs, misskötsel av en kanin. Gör julfint på graven. Skottar först fram den under en meter snö. Storjäntans rygg kraschar. Går på julfesten på HärskPärskgården. Fabulöst. Insnöad helg, bakar mera pepparkakor.

Vecka 51:
Uppehåll men varsel om mera snö. Skottar taken. Ungarna får magsjuka, jag klarar mej. Köper några julklappar och friterar struvor. Ont i halsen. Bevistar julupptakten med kyrkokören. Magiskt.

Vecka 52:
Julevecka. Den bästa på många år. Julaftonsbön i kyrkan på julafton, barnvakt under julottan på juldagen. Spelkväll med syskonen. Fina julklappar. Sams med barnen. Annandagsderby på Sävstaås, Bollnäs vann!!! Slappnar av efter hela höstens måsten, färgar håret brunt och bryter ihop i en brakförkylning.

Året till ända och resultatet är både glädje och sorg. Är glad över att familjen tagit oss igenom hösten och barnen har stabiliserats i det "faderlösa" livet och verkar må så otroligt mycket bättre än för några månader sen.
Jag har även lärt mej massor av livet som jag tror kommer att förgylla mitt liv framöver även om det var jobbigt när det hände. Jag har lärt mej att varva ner, att jag måste kunna sitta stilla med en virkning och en film utan att känna att jag inte hinner med det jag måste.
Kort sagt så är jag otroligt glad och tacksam över året som nyss lagts till handlingarna och ser fram emot ett nytt och helt oskrivet 2013.

1 kommentar: