fredag 11 maj 2012

Varför jag läser till socionom?


Jag har sökt och kommit in på socionomprogrammen tre gånger de senaste 18 åren. I höstas var första gången jag påbörjade studierna. Eftersom jag tror att ödet ofta påverkar vårt liv så tror jag också att det inte var meningen att jag var mogen att gå den utbildningen tidigare därför att jag var inte mogen för det.

Att utbilda sej till socionom innebär att utbilda sej till socialarbetare. Efter utbildningen kan man arbeta som handläggare inom en hel massa saker. Man kan även arbeta som kurator. Många sysslar med att hjälpa alkoholister, funktionsnedsatta, kriminella osv. De allra flesta hamnar inom kommunerna. Man arbetar utefter socialtjänstlagen och man har mycket makt i sin myndighetsutövning.

Som jag känner i dag vill jag inte jobba med nåt av det. Det finns många anledningar till att jag inte vill, men den största anledningen är nog att jag skulle bli tokig av att jobba med myndlighetsutövning utan att egentligen inte ha något att säga till om.
Jag skulle gå med ständig ilska i kroppen över alla regler jag måste följa mot bättre vetande. Jag skulle vilja jobba hårt med att få till förändringar, men inte kunna därför att jag då inte skulle sköta den tjänst jag har utan att vara illojal mot min arbetsgivare.

Så, när folk frågar vad jag vill jobba med så brukar jag svara: "Politik.". Nu stämmer det inte helt och fullt, men det är enklare att säga så än att förklara hur jag egentligen tänker. Men här och nu gör jag ett försök. Det är inte något som är ristat i sten utan det är helt enkelt hur jag tänker om mitt liv idag. Vem vet hur det ser ut om ett år.
Så här är det:

Jag vill vara med och påverka till förändringar. Jag vill inte ha makt, jag vill bara visa på det som är fel och orättvist och jag tror att ett bra sätt är att påverka politiken i så fall.
Det är ju bara det att jag är så otroligt besviken på den politiska situationen i vårt samhälle och kan inte tänka mej något parti jag skulle kunna gå in och känna övertygelsen att kunna kämpa för. Alltså är inte det ett alternativ.

Nu har jag inte nån bra lösning på riktig HUR jag ska göra det här på, men min tanke är att om jag ska kunna åstadkomma något måste jag vara trovärdig. Jag tror inte att jag är trovärdig om jag blir politiker och talar om allt som är fel. Jag tror inte heller att jag blir trovärdig om jag är med och fattar en massa beslut som jag egentligen inte begriper något av. Jag kan få hur många rapporter som helst att läsa för att sätta mej in i ämnet, men om jag inte förstår vad det är jag läser så blir jag inte trovärdig alls.
Jag kan inte ta beslut om ett helt samhälle om jag inte förstår hur samhället fungerar. Jag kan inte ta andra människors öden i mina händer om jag inte förstår människor. Det blir inte trovärdigt.

Alltså måste jag lära mej. Därför studerar jag. Jag lär mej hela tiden. Det finns så mycket jag vill och behöver veta.
Jag behöver lära mej om svensk socialpolitik och välfärdens uppbyggnad. Jag behöver lära mej  mera om hur människans psyke fungerar. Jag behöver lära mej en hel massa om relationer mellan människor. 
Vi studerar hur olika samhällsteorier fungerar och det behöver jag veta för att kunna förstå hur samhället är uppbyggt och varför. Jag behöver lära mej politiska ideologier och statsvetenskap (vilket jag ska läsa i sommar)
Jag behöver veta hur socialtjänstlagen fungerar. Jag behöver veta hur rättssystemet fungerar. Jag behöver åtminstone ha lite grunder i juridik och jag behöver kunna läsa i lagboken.
Jag lär mej om arbetsmarknadspolitik och missbrukspolitik och det känns jätteviktigt och jätte intressant.
För att kunna förstå de undersökningar och forskningsrapporter jag kan stöta på i min kamp så måste jag förstå vad forskning är. Vetenskapliga teorier och metoder är viktiga att kunna. För om jag förstår det när jag tolkar rapporterna så blir mina tolkningar mer trovärdiga.

För att kunna förstå och förändra på nationell nivå är jag också övertygad om att behöver kunna lite om internationell politk. Det finns utbildningar i det också. Det finns möjlighet att inom socionomprogrammet att studera en del utomlands. Det skulle vara en dröm att få se USA:s välfärdspolitik på närmare håll.

Det är därför jag läser till socionom. Därför att inom det programmet finns det så otroligt många delar som jag behöver kunna. Jag behöver inte bli expert inom något område men jag behöver större förståelse och kunskap inom alla områden för att kunna vara med att påverka på ett trovärdigt sätt.
Det är också därför jag trivs så bra med det jag gör just nu. För att jag lär mej, jag lär mej hela tiden nya saker, jag får hjälp att sätta ord på mina tankar.
Och jag vill lära mer. Jag är så nyfiken på allt. Det blir bara mer och mer tankar i skallen. Det är därför jag har den här bloggen. Den hjälper till att sortera.

Nu har jag förklarat varför jag läser till socionom. Jag har i allafall förklarat hur jag känner det just nu. Vem vet, jag kanske sitter som biståndshandläggare hos kommunen om fem år och är jättenöjd med det. Men just idag vill jag förändra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar