tisdag 8 maj 2012

Lyckosam, manipulativ, bortskämd eller bara förbaskat trevlig!


Man hör väldigt ofta folk prata om olika myndigheter, sjukvårdsenheter och olika företag. Man hör även väldigt ofta en hel massa klagomål: "Handläggaren på AF är ju helt körd, fattar INGENTING" "Det är väl ingen idé att ringa till sjukvårdsupplysningen, där är de ju så otrevliga" "Lita aldrig på den och den läkaren, han borde inte få vara läkare" "Bilverkstäder, de är ju bara ute för att skinna folk" Osv, osv....
Vet ni, jag har aldrig känt så. Visserligen har jag mött en och annan handläggare på arbetsförmedlingen som jag tycker att kanske borde överväga ett annat jobb. Jag har även pratat med en sköterska på rådgivningen en gång som kanske borde läsa på lite om barnsjukvård. Det finns även en eller annan läkare som kanske borde fundera lite mera på sitt patientbemötande. Och ja, jag har gått in på en bilverkstad en gång och bett verkstadschefen gå in och vira tändkablar kring en av bilmekanikernas hals och dra åt.

Men jag är 44 år, har bott själv sedan jag var 14 och har tre barn. Jag har haft massor av kontakter med läkare, sköterskor, arbetsförmedlingar och bilverkstäder....och i de allra flesta fall har jag blivit fantastiskt bemött och fått massor av oväntad hjälp.

Jag började gå igenom mitt liv igår, funderade lite på hur mycket hjälp jag fått. 
Några exempel:

Vid första skilsmässan blev det stora problem med bodelningen och jag behövde en advokat. Rättshjälp hade jag fått till bodelningsmannen, så jag skulle inte få rättshjälp till egen advokat. Jag ringde advokat Jonsson, han hade en timpenning på 1400 kronor. Han hjälpte mej med allt vilket tog några timmar. Det var 22 år sedan. Jag har fortfarande inte fått någon räkning!

Jag flyttade ur en av Bollnäs bostäders lägenheter. Lägenheten hade jag delat med en hund, en katt, två degusar och tre barn. Den var inte i trevligt skick. Vid besiktningen sa bovärden: Du vet att det här kommer att kosta en del va? Men jag ska se vad jag kan göra. Det är fem år sedan. Ingen räkning än.....

För några år sedan krånglade det med en utbetalning från A-kassan. Jag var utan pengar, kontot var tomt. Jag ringde till A-kassan. De skulle kolla vad som hänt. Efter fem minuter ringde de upp och frågade efter kontonumret. Två timmar senare hade jag pengarna på kontot.

I höstas var jag utan studielån i fyra månader (mitt eget fel i grund och botten, även om reglerna är vidrigt stela). Efter tre månader var jag desperat och ringde till en biståndshandläggare på kommunen. Veckan efter var jag där, tänkte att kanske kunde få någon tusenlapp att kunna köpa mat för. Tre dagar senare ringde hon och sa : Vi har gjort ett litet undantag här, eftersom det är en engångsföreteelse. Dagen efter hade jag 9400 kr på kontot. 

När äldsta dottern kvaddade mjälten förra julen så ringde jag till försäkringsbolaget dagen efter (ACE-försäkringar, ni vet, det där försäkringsbolaget som är så usla på försäkringar). Den mycket trevliga killen i kundtjänsten sa att jag skulle ringa dem igen så snart hon kommit hem från sjukhuset. Så jag ringde igen 11 dagar senare. Tre dagar efter det hade jag 3300 på kontot. Hade inte skickat ett enda intyg eller skrivit på ett enda papper.

Förra veckan lät min bil väldigt illa. Jag åkte ner till min bilverkstad och vi konstaterade att båda bakdäcken var helt slut. Det ena var deformerat, därav oljudet. Nya sommardäck = 2000 kronor. Min bilmekaniker tittade på mej och sa: Jag har några begagnade, kom ner på fredag ska jag fixa det. Jag åkte ner på fredagen, han fixade det. Han tog betalt för omläggningen och balanseringen. För 500 spänn fick jag två jättefina, nästan nya sommardäck, omlagda och balanserad, på plats på bilen.

När jag ringer "min " rörmokare, brukar han oftast komma samma dag, eller åtminstone samma vecka. När jag ringer "min" elektriker kommer han på lunchen.
När jag ringer hälsocentralen får jag komma inom någon timme. När jag ringer sjukvårdsupplysningen säger oftast någon trevlig sköterska att jag ska komma in till läkaren på akuten två timmar senare. När jag ringer "min" handläggare på arbetsförmedlingen med någon önskan jag har så säger hon: Vad kul, det ska vi titta närmare på, har du mitt mobilnummer?

Så, då undrar jag; Vad beror det på? Varför får jag så fort hjälp, varför får jag saker billigt utan större ansträngning? Varför får jag läkare och remisser så fort? 
Jag är inte arg och hotfull eller har ett efternamn som inger respekt. Jag har inga pengar att muta folk med. Jag är inte lång, blond och blåögd(....eller jo, det är jag visserligen, men inte direkt på det sättet man tänker sej det uttrycket). Jag betalar inte "i natura"....Ändå har jag sällan mött otrevliga personer, jag har fått den hjälp jag önskat.

Hur jag gör?

Vet ni, jag tror det beror på min egen inställning: När jag ringer till kundservice så förväntar jag mej att mötas av en trevlig människa som kan sitt jobb, då bemöter jag den människan med respekt. Visst har jag mötts av en eller annan "skitstövel", men det är den personen, den gången. Den personen kanske mådde dåligt just den gången. Nästa gång jag ringer förväntar jag mej ändå att bli trevligt bemött.

Ibland får man ju sitta i kö när man ringer också. Då tror jag att det kan vara bra att komma ihåg att den som svarar i telefonen jobbar som en tok för att hålla ner kön. Det är inte hennes fel att det är kö. Så istället för att börja samtalen med att skälla så brukar jag börja med : Men oj, du svarade ju mycket tidigare än vad kömeddelandet sa. Tack. Jag tror det kan fungera bra...

När handläggaren på arbetsförmedlingen inte kan hjälpa mej så antar jag att det är för att de har ett regelverk att följa. Jag förutsätter att hon vill hjälpa mej så mycket som möjligt, men inte får göra hur hon vill. Sånt är livet, hon är inte inkompetent eller dum för det, så varför ska jag behandla henne som om hon är det?

När jag ringer till rörmokaren och han säger: Ojdå, det är lite mycket nu, men jag ska försöka få dit någon så snart jag kan. Då tror jag på att det fungerar bättre att säga: TACK snälla för att du försöker hjälpa mej, än att säga: SE TILL ATT FÅ HIT NÅGON!
Att dessutom sätta på kaffebryggaren och bjuda den stressade rörmokaren på kaffe när han kommer och tala om för honom att jag uppskattar att han kom hit så fort tror jag dessutom leder till att nästa gång jag behöver en rörmokare så har jag en på plats ännu fortare.

Och vet ni. Det kostar inte något extra att säga till bilmekanikern :Tack snälla Lars för att du ordnade detta så fort, jag tycker du är fantastisk.

Det är inte farligt att vara väldigt trevlig. Det kanske är precis vad den stressade sköterskan på sjukvårdsrådgivningen behöver den där lördagkvällen när jag ringer för att dottern skurit upp sin fot. 

Så ja, jag tror att det är därför jag får hjälp med så mycket så fort. Jag är oftast översvallande trevlig. Jag har fått för mej att om jag är trevlig mot dem så är de mycket trevligare mot mej.

Man skulle även kunna kalla det för att jag manipulerar, men det vill jag inte gärna göra, för det är inte............trevligt....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar