måndag 7 september 2015

Vaddå, jag är bara en okunnig, blåögd och naiv svensk

Läste detta i en blogg som någon hade länkat till häromdagen:

Vad jag förstår har nästan INGEN svensk som ens läst Koranen? För hade de gjort det, hade de aldrig kunnat försvara islam! De okunniga, blåögda och naiva svenskarna, tror de gör något gott, genom att försvara islam och muslimer! Hur kan man ställa upp på kvinnoförnedring? Mördande av homosexuella? Förföljelse och mördande av judar och kristna?

Sånt provocerar mig. Att säga att nästan ingen läst koranen alltså. Personligen tror jag att många inte läst bibeln heller. Jag gillar inte heller att någon tror sig vara förmer än mig och kallar mig ”okunnig” ”blåögd” eller ”naiv”
Alltså har jag ägnat dagen åt att läsa koranen. Jag har ägnat stora delar av livet att läsa bibeln också, fast inte just idag. (Jo, jag har läst en ettårig kurs om Nya testamentet och jag har 22,5 högskolepoäng i religion)
Så jag filurar på en sak i taget av påståendena i ovanstående citat:

Kvinnoförnedring
Om kvinnans värde skrivs det såhär:
Koranen säger i Sura 4:34: ”Männen skall ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med den styrak och de andra företräden som Gud givit dem och i egenskap av kvinnornas försörjare”.

Bibeln säger i Efesierbrevet 5:22-24: ”Ni kvinnor, foga er efter era män som efter Herren. Ty en man är sin hustrus huvud liksom Kristus är kyrkans huvud – hans om också är frälsare för denna sin kropp. Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”.

Om kvinnans utseende och uppförande skrivs det såhär:
Koranen säger i Sura 33:59: ”Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar och till alla troende kvinnor – att de utanför hemmet noga sveper om sig sina ytterplagg på så sätt att de lättare blir igenkända som anständiga kvinnor och undgår att bli ofredade”

Koranen säger också i Sura 24:31: ”Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mer av sina behag än vad som anständigtvis kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de ska inte låta sina behag skymta inför andra män än sin make, sin fader, sin svärfader, sina söner, sin makes söner, sina bröder, sina brorsöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet. Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamhet till sina dolda behag”.

Bibeln säger i Titus 2:1-5: ”På samma sätt skall äldre kvinnor uppträda så som ett heligt liv kräver, inte förtala någon och inte missbruka vin. De ska vara lärare i goda seder och fostra de unga kvinnorna till att älska man och barn, att vara anständiga, rena, husliga, goda och underordna sig sina män så att inte Guds ord blir smädat”.

Bibeln säger också, i 1 Petr 2:18-3:7: ”Och ni kvinnor, underordna er era män, så att också de som inte vill tro på ordet kan vinnas utan ord tack vare sina hustrur, när de ser hur ni lever i lydnad och renhet. Er prydnad skall inte vara något utvärtes, håruppsättningar, guldsmycken och fina kläder, utan den inre, dolda människan med sitt oförgängliga smycke, ett milt och stilla sinnelag. Det är dyrbart i Guds ögon. Så prydde sig också förr de heliga kvinnorna som hoppades på Gud. De underordnade sig sina män, så som Sara lydde Abraham och kallade honom herre”.

Angående huvudbonad säger Bibeln i 1 Kor:11-6: ”För om en kvinna uppträder barhuvad kan hon lika gärna ha håret avklippt. Men när det nu är en skam för kvinnan att klippa eller att raka av håret måste hon ha någon huvudbonad”.

Kvinnans valfrihet:
I Mohammeds nedtecknade skrift Hadith som sharialagarna grundats ur står det att äktenskap inte får ingås via tvång. Det beskrivs också så här: ”En ogift kvinna kom till Profeten och berättade följande; Min far har förlovat mig med en man som jag inte tycker om. Profeten svarade; Om du vill kan du acceptera denna förlovning, men om du inte vill gifta dig med honom så kan du bryta förlovningen”.(Sunan Abu Daud)

I Bibelns Första Mosebok 29-30 finns berättelsen om Rakel och Lea. Det handlar om hur Jakob ”ville ha”. Det handlar om att deras pappa ”skänkte sina döttrar” till Jakob. (Dessutom fick Jakob en massa barn med sina fruars slavinnor också). Det står ingenstans om vad Rakel och Lea tyckte...Dessutom var faktiskt Jakob släkt med dem båda. Det står till och med att deras pappa var ”nära släkt” med honom.

Om homosexualitet:

Det enda som nämns i Koranen är i Sura 29:29 där det står: ”Ni nalkas ju män, upptända av lust, och går tvärs emot naturens vägar. Och ni gör det öppet när ni samlas till era skamliga sammankomster,” och Sura 26:165-166. Där det står: ”Måste ni, ensamm i hela skapelsen, söka er till ert manliga kön och förbigå dem som er Herre har skapat till hustrur åt er? Ni överskrider verkligen alla gränser” Dödsstraff förespråkas inte över huvud taget i Koranen.

I Bibeln står det i 3 Mos 20:13 : ”Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De ska straffas med döden, skulden för deras död är deras egen.”

Förföljelse av Judar och Kristna.

Jodå, det hittar man mycket av i Koranen, där människor med andra religioner beskrivs som otrogna och avskum etc. Man belönas om man ”gör sig av med otrogna” osv. Det hittar man inte mycket av i Bibeln.


Jag är inte muslim. Jag är fostrad i den kristna läran (och stolt över det). Jag försvarar inte heller på något sätt den islamistiska staten eller säger att kristna har fel. Jag blir bara uppretad på att människor skriver bloggar och bedriver hets mot något som de faktiskt inte har en aning om.

Förresten... Den som blev ledare i Tyskland 1933 hade nog aldrig läst Koranen han heller...
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar