onsdag 26 februari 2014

Sjunga rent eller tävla i melodifestivalen?

Nuförtiden är perioden februari - maj en enda lång utdragen melodifestival. Eurovisionsschlagerfestivaler har ägt rum nästan varje år sedan en hel massa år tillbaka och jag har titta på många av dem. Jag var bara sex år när Abba vann (och vi hade ingen teve) men jag satt där och gladdes med Herreys 1984, jag har hittat favoriter genom åren och jag har skämts lite över de svenska bidrag vi skickat iväg ibland.
Nu är inte detta ett inlägg om diskursen "tävla i musik" utan det är helt enkelt ett inlägg om vad det är vi fokuserar på.

Jag är inte en livslångt trogen melodifestivaluttagningstittare men de senaste åren har jag faktiskt tittat mig igenom varje deltävling.
Detta år har jag försökt att vara objektiv och verkligen försökt lyssna in vad som är viktigt.
Det som är viktigt brukar ju tas upp i massmedia så jag tänkte nu dra en liten sammanfattning om vad som är "viktigt" i melodifestivalsammanhang.

Första deltävlingen (Malmö)
Ellen Benediktson och Yohio gick till final, Linus Svenning och Helena Paparizou gick till andra chansen.
Elisa Lindström, Alvaro Estrella, Mahan Moin och SylvesterSchlegel gick inte vidare alls.

Rubrikerna inför deltävling ett var:
"Estrella sjunger sexlåten för föräldrarna"  "Linus Svenning nära bryta ihop på scenen" "Magikerns varning - stoppa Yohios eldshow" "Paparizou ändrar numret i sista sekund" "Ett år sedan Svenning drack senast" "Elisas rumpmiss" "Svenning plågas av sömnbrist"

Efter tävlingen skriver man om programledarens behåring, Paparizous besvikelse, skrällen Ellen och om att landets flöjtister rasar efter mellanaktens flöjtbränning.

Andra deltävlingen (Linköping)
Panetoz och Sanna Nielsen gick till final och Martin Stenmarck och JEM gick till final.
The Refreshments, Little great things, Pink Pistols och Manda åker ut.

Rubrikerna  var :
"Bennys barnbarn tävlar" "Sean Banan showar med bröderna Herrey" "Ilska efter Nours skämt om hudfärg" "Programledarna får skitmanus" och "Schlagerfiasko i Linköping"

Tredje deltävlingen (Göteborg)
Ace Wilder och Oscar Zia går direkt till final medan Outtrigger och State of Drama går till andra chansen
Dr Alban - Jessica Folcker, Shirley Clamp, CajsaStina Åkerström och EKO åker ut.

Rubrikerna innan sändning var :
"Oscar Zias attack mot Svt - Dr Alban får fördel av Svt" "Nu blir Dr Alban badpojke igen" "Det är ett rövfält" "Oscar Zias nummer - ett plagiat" "Alla pratar om hur uselt det är" "Favoriten Zia oroad över sin ålder" 

Efter sändningen : 
Kritik mot showen - Björn Gustavsson tog Nour på brösten - Bröstchock!!!" "Zia hotades med polis på festen" "Dr Alban går till kritik mot Svt" 

Fjärde deltävlingen (Örnsköldsvik)
Alcazar och Anton Ewald gick till final och Ammotrack och Ellinore Holmer till andra chansen.
Linda Bengtzing, I.D.A, Josef Johansson och Janet Leon åkte ut.

Rubrikerna inför :
"Bengtzing säger - Ta er i röven" "Doldisen har snott låten, det är ett plagiat" "Ewalds skräck inför schlagerhelgen"  "Leon om romansryktena" "Ewalds skrevskräck" "Bengtzings skräck inför kvällen" "Josefs pappa blev skjuten i huvudet" "Anders och Nours skämt stoppas av Svt"

Efter : 
"Driver vi med döva nu?" "Gör om precis allt i schlagern nu" "Bengtzings fiasko" "Ewalds sämst när det gällde" "Bengtzing - Klart jag är förbannad" "Schlagern räddad av tonårsidol"

Tja, det var lite om vad melodifestivalen handlar om. Just nu har jag en känsla av att det är nästan allt den handlar om. 
Jag har inte sett en enda rubrik om huruvida låtarna höll hög kvalitet eller att artisten hade en otroligt bra röst...nej, överhuvudtaget inte en enda artikel om någon av låtskrivarna.
Fast, oavsett vad man tycker om att tävla i musik så är det ju faktiskt så att det ändå är en tävling i musik. 
Och när jag tänker på musik så tänker jag på noter, toner, sångröster, tonarter, melodier, instrument, låtskrivare, musiker och tonsättare.  

Så om jag skulle tala om de olika deltävlingarna skulle jag nog hellre säga så här:
Deltävling ett:
Ellen hade överspänd röst och låten var en vinst i ett låtskrivaruppdrag på estetiska programmet. Yohio har lagt ner massor av energi på outfit men glömt att träna rösten, Svenning har en fantastisk låttext, synd att sångrösten är mer villig än kunnig och att melodin inte är så speciell, Sylvesters låt var en ren katastrof och de övriga kommer jag inte ens ihåg hur de lät.

Deltävling två:
Sanna Nielsen har en mycket vacker låt och kan dessutom matcha upp den med sin fenomenala röst. Martin Stenmarck och Sanna var f.ö de enda som inte verkade ha problem med att hålla rätt tonart, så synd bara att Martins låt inte var tillräckligt bra. Samtliga grupper i deltävlingen hade antingen problem med medhörningen eller så kunde de bara inte sjunga rent.

Deltävling tre:
Båda vinnarlåtarna har hög kvalitet, lite synd bara att Zia hade lite svårt med att hålla sin röst i schack, samma problem som deltävlingen före med alla grupper, falskt och illa. Dr Alban har alltid sjungit fruktansvärt falskt, ingen skillnad nu även om låten i sig inte var så illa. Shirley skulle kunna göra så mycket mera med sin röst än att vibrera den till halvdåliga låtar.

Deltävling fyra:
Alcazar sjöng inte ett dugg falskt och hade en rolig och trivsam sång. Ewalds låt lovade gott från början, hade låtit bättre med en stark sångröst. Bengtzings låt var ganska trevlig med det skulle låta bättre om hon kunde uttala orden i texten på ett vettigt sätt. Ellinores sång var fantastiskt vacker men det hördes inte alltid när tonarten i rösten så sällan överrensstämde med tonarten i musikinstrumenten.

Så, det är vad jag skulle vilja prata mera om. (Nu menar jag absolut inte att dessa åsikter jag redovisat här ovan är de sanna åsikterna, de är bara mina åsikter).
Men faktum är att jag aldrig hört så mycket falsksång under 32 sånger som jag hört hittills under festivalresan i år.
Visserligen kanske mycket av falsksången har sin grund i att flera av artisterna är mycket spända och nervösa, men allvarligt talat : Vem tror att de kommer att vara mindre spända och nervösa i Köpenhamn om två månader?
Vad man än tycker om tävlingar i musik så är det ju trots allt en tävling som vi skickar en representant från Sverige att delta i.

Vi hade nyss ett OS dit Sverige hade skickat massor av deltagare. Jag är inte helt säker på att någon nånsin skulle skicka en deltagare dit för att  :"De är snygga", "De hade mest fans" " De åker skidorna snyggast" "De har vunnit en lokal tävling i Simrishamn"
Nej, inom idrotten skickar man de som har bästa resultaten i landet inom den aktuella idrotten, de som tränat mest, de som är snabbast.

Jag tycker verkligen att melodifestivalens rubriker bevisar vad man prioriterar. Det är då absolut inte att skriva bra låtar eller att kunna sjunga rent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar